Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är de fem bästa (och sämsta) csr-aktiviteterna

Publicerad: 4 November 2009, 08:50

Åtta experter har rankat olika csr-aktiviteter ifrån dess betydelse för såväl ett bolags värdeskapande som dess bidrag till faktiskt hållbar utveckling.


Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Miljöaktuellt har låtit åtta tongivande csr-experter betygsätta 28 konkreta aktiviteter utifrån dels deras betydelse för hållbar utveckling i stort, dels deras värdeskapande inverkan på den egna organisationen.

De fem bästa csr*-aktiviteterna

- Att strategiskt och resursmässigt arbeta med sociala frågor lika mycket som med miljöfrågor, 17 poäng
- Utbilda personal och kunder i uppförandekod, 16,1 poäng
- Följa upp att ställda krav på leverantörerna efterlevs, 15,8 poäng
- Konsultera kunder i csr-frågor, 15,4 poäng
- Rättvisa löner. Krav på levnadslön för arbetstagare hos underleverantörer, 15,2 poäng

De fem sämsta csr-aktiviteterna

- Nöje och välgörenhet. Exempelvis ge personalen biljetter till insamlingsgala, 5,6 poäng  
- Sponsra knattefotboll, 6,2 poäng  
- Sponsring. Exempelvis företagslogo på evenemang för bröstcancerfonden, 6,1 poäng  
-  Återanvändning. Exempelvis donera datorer till land i Afrika, 6,4 poäng  
- Hålla kvar produktion i Sverige för att arbetarrättigheter och miljöansvar är bättre här, 6,1 poäng

Maxpoäng en aktivitet kan få är 20. Experterna har betygsatt aktiviteterna ur perspektiven”Värdeskapande för bolaget” och ”Leder till en bättre värld”.

Hela resultatet
presenteras i Miljöaktuellt nummer 9 som kommer ut denna vecka. Köp tidningen här

*Csr är en förkortning på det engelska begreppet ”corporate social responsibility” och kan översättas till företagens samhällsansvar och innefattar ett företags sociala,, ekonomiska och miljömässiga ansvarstagande.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.