Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är de mest (över)använda affärstermerna 2013

Publicerad: 22 November 2013, 04:49

Transparens, innehåll, molnet och big data. Här är de 15 mest populära modeorden som hörs i var och varannan mening på kontoret.


"Vi blickar framåt med vår plan att nyttja innehåll i sociala medier tillsammans med stordata för att sömlöst skapa transparens och en hållbar utveckling av verksamheten."

Låter några av termerna bekant? Kanske inte ihoptryckta i en och samma mening likt ovan, men orden är bland de mest trendiga att använda i jobbsammanhang enligt Global Language Monitor, som varje år rankar de mest publicerade termerna världen över. Mätningen utgår från engelska ord och för att vara med på listan ska termen ha nämnts minst 25 000 gånger på webben och/eller i print.

De 15 mest använda affärstermerna 2013

1. Innehåll
Dagarna med corporate bullshit är förbi, nu är det att skapa värde för användarna som gäller. Eller?

2. Sociala medier
Twitter in på börsen, Google och Facebook i budstrid om Snapchat och Instagram ska rädda Windows Phone. Hur mycket vi än vill och försöker kan vi uppenbarligen inte få nog av sociala medier.

3. Hållbarhet
Det räcker inte bara att som företag tjäna pengar, man måste också ha en plan för hållbar utveckling. Fast en miljard år är kanske ändå att ta i lite?

4. Transparens
Diskussionen kring transparens och öppenhet på internet har varit i gång länge, men gick tydligen inte tillräckligt snabbt fram för den amerikanska underrättelsemyndigheten NSA, som verkar jobbar utifrån ett motto i stil med: "Transparens är att vi vet vad du gör, men du behöver inte veta om att vi vet". NSAs tolkning av transparens uppskattades inte av omvärlden när deras övervakning uppdagades.

5. Bokstavligen
I bruset av information på nätet blir det bokstavligt talat allt viktigare att i klartext skriva vad en menar. Bokstavligen.

6. Guru
It-guru, sociala medier-guru, Linux-guru och så vidare. Att bara vara expert på någonting håller inte måttet längre.

7. Nyttja
Nyttja hamnade på sjunde plats bland årets mest använda affärstermer. Om det beror på att företagen är bra eller dåliga på att nyttja saker framgår dock inte.

8. Robust
Med säkerhetsbrister i it-systemen och en svajig arbetsmarknad gäller det att hitta något robust att luta sig mot.

9. Ping
Ordet för nätverksverktyget har fått en uppsving i samband med ett frekvent användande på Twitter. Som i till exempel "sluta pinga mig i konversationer jag inte vill vara med i".

10. Stordata
Har varit ett modeord under en tid, men ännu har det inte kommit fram så många tydliga användningsområden för stordata. Men 2014 spås bli året då stordata får sitt genombrott.

11. Substantiv som verb
Twittra, Googla och Facebooka. Riktig framgång symboliseras av att ditt företagsnamn också blir ett verb.

12. Sömlös
Som i sömlös användarupplevelse. Att föredra framför en obehaglig sömfylld användarupplevelse.

13. Blicka framåt
Gå vidare och vända blad. Kärt barn har många namn (för klavertramp).

14. Molnet
Kvalade sig in på listan, men molnets populäritet fick sig en törn i samband med övervakningsskandalen.

15. Offline
Ibland kan det helt enkelt bli lite för mycket med alla dessa trender och modeord. Då är det skönt att bara gå offline och koppla av en stund.

Sebastian Ryde

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.