Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är de nya teknikerna som ska ge superbatteriet

Publicerad: 19 Februari 2014, 13:09

Elbilshajpen har gjort att fordonsindustri och miljöpolitiker drömmer om nya superbatterier. Men även om en del intressanta tekniker dykt upp under de senaste åren så verkar det som lösningen dröjer.


Ämnen i artikeln:

Elbilar

Elbilshajpen har gjort att fordonsindustri och miljöpolitiker drömmer om nya superbatterier. Forskargrupper rapporterar kontinuerligt om fantasieggande försök med algbatterier, mikro- och nanobatterier och 3d-batterier. Men enligt Kristina Edström, batteriforskare vid Uppsala Universitet, är det långt kvar till en lösning.

–Kostnaden för batterier kan möjligen halveras till 2020, fortare än så går det inte, säger hon till tidningen Ny Teknik.

Det stora problemet med batterier är att de förstörs gradvis av själva laddningscykeln. Varje gång batteriet laddas ur blir det lite sämre än gången innan. Det är det problemet som forskare i hela världen nu arbetar för att lösa. Målet är att ett batteri ska hålla lika många mil som en förbränningsmotor utan att försämras.

Genom att använda sig av olika grundämnen och öka energimängden, Wh/kg, i batteriet försöker forskarna komma närmare energitätheten i diesel och bensin. Man försöker också göra mellanväggar tunnare och lättare i batteriet, så att antalet Wh/kg kan ökas utan att kemin förändras. Allt detta ger förbättringar men det kommer inte leda till några dramatiska förändringar inom de närmsta åren menar Kristina Edström, som tror att vi tidigast 2050 kommer att få se ett batteri som håller lika länge som en förbränningsmotor.

Att få tillstånd en storskalig produktion av batterier är ett annat problem. Tillverkning av högprestandabatterier kräver extrem renhet och precision. Det är svårt, och mycket dyrt, att producera den här typen av batterier i stor skala, speciellt eftersom målet är att en elmotor och ett batteri inte ska kosta mer än en drivlina och en bensintank.

Ny Teknik har låtit Kristina Edström kommentera fem av de tekniker som forskare arbetar med för att förbättra batterier: Litium-luft, Zink-luft, Litium-svavel, strukturella batterier och 3D eller nanobatterier. Hon bedömmer att Litium-svavel är den teknik som har bäst förutsättningar att lyckas.

– Det här tror jag på. Forskningsledaren Min-Kyu Song är en duktig person. Det ser ut som det finns möjligheter att gå vidare. Litium-svavelbatterier kommer i en bil 2020.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Elbilar

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.