Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Här är företagen som har sämst rykte

Publicerad: 30 mars 2017, 16:05

I år rankar Sustainable Brands för första gången de företag som svenska konsumenter anser vara minst hållbara.


Den nya rankingen är uppdelad i kategorierna ”minst hållbara varumärke” ”mest skadliga varumärke” och ”biggest losers 2017”, dvs de företag som tappat i trovärdighet kopplat till hållbarhet mellan 2016-2017. Enligt Erik Elvinsson Hedén, Managing Director på SB Insight, är det framförallt tre faktorer som avgör vilka företag som hamnar på dessa listor.
– Dels är det en branschfråga. Vi kan se att Betsson och Unibet finns i toppen på listan över de minst hållbara företagen och det är ju för att folk uppfattar spelbranschen som skadlig. Sedan kan man också säga att svenskhet borgar för hållbarhet, i all fall om man frågor konsumenterna. I år har vi för första gången tittat på vad som krävs för att uppfattas som ett hållbart företag och då kan vi se att ickesvenska, eller ännu värre ickeeuropeiska, företag har betydligt sämre chanser. Är man ett utomeuropeiskt företag har man en lång väg att vandra för att nå trovärdighet. Tredjepartscertifieringar är också väldigt viktiga för trovärdigheten, säger Erik Elvinsson Hedén.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.