Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är fraktbolagens gröna erbjudanden

Publicerad: 17 Januari 2012, 10:18

Det finns en rad olika alternativ för den som vill skicka ett paket, eller för den delen en hel pall, med så lite miljöbelastning som möjligt. Vi har frågat de stora fraktbolagen vad de har för gröna erbjudanden.


Ämnen i artikeln:

CleantechGreentech

Bra Miljöval-märkt tågtransport, lastbilar på biobränslen eller klimatkompensation? Transporter står för en stor del av koldioxidutsläppen, men tack och lov finns det olika smarta alternativ för den som vill skicka paket eller stora gods med så lite miljöbelastning som möjligt. Vi har frågat de största fraktbolagen vad de erbjuder för gröna tjänster, vilken teknik de använder och om de har några planer att utveckla sina erbjudanden.

Vad erbjuder ni för alternativ för den som vill skicka något på miljövänligt sätt?

DB Schenker:
– DB Schenkers kärnverksamhet kan översättas till kollektivtrafik för gods och paket – ett miljösmart system. Vi är störst i Sverige när det gäller landtransporter och det innebär att vi har mycket mer gods i vårt system än våra konkurrenter. För att utnyttja bilarna maximalt kan vi samlasta alla sändningar – gods från olika kunder med samma slutdestination åker tillsammans. Det innebär att vi fyller våra bilar helt. Vi kan erbjuda alla kunder klimatkompensation via vår koncern som för närvarande samarbetar med det tyska företaget Atmosfair. Dessutom har vi projekt med vissa kunder som innebär att vi satsar i lokala projekt för utsläppsminskningar och energieffektiviseringar.

DHL:
– För privatpersoner som vill skicka paket så ingår klimatkompensering i priset, så det är ingenting som behöver lägga till pengar för. Sen har vi en helt ny miljöprodukt som vi lanserade i november och som kallas Miljöfrakt. Om du handlar i en webbutik så kan du välja Miljöfrakt, vilket betyder att vi står för koldioxidreduktionen här och nu, inom vårt egna nätverk.

– Företagskunder kan även välja att kompensera hela eller delar av transportarbetet, genom att vi producerar det grönt någon annanstans inom nätverket.

– När det gäller sjö- och flygtransporter så finns det inte något koldioxidneutralt alternativ idag, men vi arbetar aktivt för att öka energieffektiviteten. Dels genom att föra över så mycket som möjligt från flyg- till sjötransport, men även att styra om till tåg om det finns möjlighet.

– DHL Express har även vad vi kallar ”DHL GOGREEN Carbon Neutral service”, vilket innebär att vi erbjuder kompensation genom externa klimatskyddsprojekt, av de koldioxidutsläpp som orsakas av transport och hantering av GOGREEN-försändelserna. Dessa är verifierade av Société Générale de Surveillance oberoende revisorer, som är ackrediterade av FN.

– Vi var också de första inom branschen som satte övergripande miljömål för samtliga affärsenheter där målet är att förbättra vår CO2 effektivitet med 30 procent till 2020.

Green Cargo:
– Vi är det enda godstransportföretaget som erbjuder Bra Miljöval-märkta godstransporter över hela landet. Och det gäller vårt totala transportarbete.

PostNord:
– I Sverige erbjuder vi ett flertal klimatekonomiska tjänster. Klimatekonomisk direktreklam, ebrev, varubrev och posttidning. Samt ett antal kundspecifika miljölösningar på paketsidan. Ungefär 67 procent av våra totala brevvolymer i Sverige går dessutom på tåg mellan brevsorteringsterminalerna.

Vilken teknik använder ni för att uppnå detta?

DB Schenker:
– Våra samlastningsterminaler kan liknas med stora flygplatser eller centralstationer. Genom att transporterna sker effektivt kör vi inte en enda mil i onödan. Det här kallar vi kollektivtrafik för gods. Utkörning sker sedan med egna distributionsbilar enligt fasta linjer och turlistor. Ett bra exempel är vår Ombud Ekonomi-tjänst där vi samlastar många olika kunders paket i en och samma kartong och på så sätt skapar både ekonomiska och miljömässiga incitament.

DHL:
– Vid Miljöfrakt körs lastbilarna på förnyelsebara bränslen, som till exempel biogas. Det rör sig om bland annat metandiesel och svenskproducerat biobränsle baserat på svartlut. I Sverige drivs mer än 90 procent av DHL Express distributionsbilar med Biogas.

– För våra kunders DHL GOGREEN Carbon Neutral service köper vi utsläppsrätter från projekten för förnyelsebar energi vi investerat i, till exempel vattenkraftverk i Brasilien och vindkraftverk i Kina.

Green Cargo:
– 95 procent av våra transporter sker med tåg, och över 90 procent av dessa sker med eltåg. Och vi köper enbart förnybar el för att driva eltågen.

PostNord:
– Merparten av de klimatekonomiska tjänsterna går på tåg den långa sträckan och distributionen av försändelserna klimatkompenseras.

Har ni några planer för att utveckla era gröna erbjudanden?

DB Schenker:
– Vårt mål är att sänka utsläppen av koldioxid med mer än 50 procent fram till år 2020, med 2005 som basår. Det är ett tufft åtagande och vi kan inte nå målet helt på egen hand. Vi behöver samverka med många olika aktörer – allt från våra egna åkerier till myndigheter. De strategier som ska föra oss dit omfattar sju områden: alla förare kör sparsamt, sänkt snitthastighet, moderna fordon och bränslen, kombinerade trafikslag, längre fordon, fortsatt godskollektivtrafik för ökad fyllnadsgrad och smart citylogistik.

DHL:
– Vi har som sagt redan klimatkompensation för privatpersoner, men ett alternativ som kan bli aktuellt är att erbjuda de som vill att vi utför reduktionen i vårt eget nätverk, men att de då får betala lite extra.

– För sjö- och flygtransporter tittar vi även på ett projekt som kallas ”carrier selection”, där kunderna ska kunna göra ett aktivt miljöval. Det skiljer mer än vad man tror på flyg- och sjötransporter, och även mellan olika flygplan eller fartyg.

– Det som kanske ligger närmast till hands är att utöka tillvalet DHL GOGREEN Carbon Neutral service till våra internationella expresstransporter utförda på väg.

Green Cargo:
– Själva miljölösningen har vi i och med att vi kör godståg. Men vi utvecklar nya lösningar för kunderna och vill få fler företag att använda järnvägen. Sen vill vi även utveckla punktligheten och kvaliteten, men det hänger mycket på vad Trafikverket gör för att komma ikapp när det gäller det eftersläpade underhållet på det svenska järnvägsnätet.

PostNord:
– Det vill jag inte svara på, på grund av konkurrensskäl.

Frågorna har besvarats av:
Patrik Andersson, produktchef paket, DB Schenker
Maria Nilsson, Ylva Öhrnell och Erik Carlsson, miljöchefer på DHL Global Forwarding, DHL Freight respektive DHL Express
Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo
Susanna Fink, Senior advisor environment, PostNord

Fotnot: DSV Road AB valde att inte svara på frågorna.

Tomas Tirén

Ämnen i artikeln:

CleantechGreentech

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.