Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 30 November 2017, 07:20
För ett år sedan valde Ica Kvantum i Liljeholmen att sluta med direktreklam.
Istället för de 10 000 kampanjblad som butiken tidigare delade ut varje vecka satsar Ica Kvantum sedan ett år på marknadsföring via Facebook. Butikens kommunikationschef Jesper Annell säger till tidningen Råd & Rön att oadresserad direktreklam är ett resursslöseri och han berättar att man inte sett någon minskning i försäljningen av kampanjvaror sedan man slopade direktreklamen.
Direktreklam i pappersform till närboende har länge varit en obligatorisk del i matbutikernas marknadsföringsstrategier. Jesper Anells slutsats är att reklambladen inte har den effekt som handlarna önskar.
”För majoriteten fick de nog bara studsa på hallmattan innan de hamnade i pappersinsamlingen”, säger han till Råd & Rön.
Lina Rosengren