Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är Ica-butiken som vågade slopa direktreklamen

Publicerad: 30 November 2017, 07:20

För ett år sedan valde Ica Kvantum i Liljeholmen att sluta med direktreklam.


Istället för de 10 000 kampanjblad som butiken tidigare delade ut varje vecka satsar Ica Kvantum sedan ett år på marknadsföring via Facebook. Butikens kommunikationschef Jesper Annell säger till tidningen Råd & Rön att oadresserad direktreklam är ett resursslöseri och han berättar att man inte sett någon minskning i försäljningen av kampanjvaror sedan man slopade direktreklamen.

Direktreklam i pappersform till närboende har länge varit en obligatorisk del i matbutikernas marknadsföringsstrategier. Jesper Anells slutsats är att reklambladen inte har den effekt som handlarna önskar.
”För majoriteten fick de nog bara studsa på hallmattan innan de hamnade i pappers­insamlingen”, säger han till Råd & Rön.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.