Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Här är Microsofts nyskapande metod för att bli koldioxidneutrala 2012

Publicerad: 10 maj 2012, 10:06

Microsoft meddelade nyligen att man skulle bli klimatneutrala från och med den 1 juli i år. Det intressanta är emellertid den nyskapande metod som Microsoft använder för att nå målet.


Från och med räkenskapsåret 2013 som börjar den 1 juli 2012 ska hela Microsoft bli klimatneutralt. Men istället för att köpa upp en bunt klimatkompensationer har Microsoft istället skapat en ny intressant modell där man sätter ett pris på koldioxid och internfakturerar företagets alla interna affärsverksmaheter och avdelningar.

På så
sätt ska alla Microsofts verksamheter runt om i världen bli koldioxidneutrala – från datacenter och mjukvaruutvecklingslabb till resor och kontorsbyggnader.
– Microsoft inför en intern koldioxidavgift för att göra alla på Microsoft medvetna om – och ansvariga för – sitt koldioxidanvändande. Det innebär att ett pris sätts på varje enhet koldioxid som används, baserat på marknadspriset för förnybar energi och utsläppsrätter, vilket sedan hanteras av ekonomiavdelningen, berättar man i ett pressmeddelande.

Alla avdelningar på Microsoft blir dessutom ekonomiskt ansvariga för att kör att kompensera för den koldioxid som man släpper ut i framtiden. På så sätt uppmuntrar man verkligen till att använda ny energisnål teknik och undvika resor. De utsläpp som inte kan undvikas kompenseras genom att Microsoft köper förnybar energi och utsläppsrätter.
– Att arbeta med de utmaningar som finns kring energiförbrukning och global uppvärmning ger oss möjlighet att göra skillnad. Det är därför som vi tar det här betydelsefulla steget för att reducera vår klimatpåverkan, säger Microsofts svenska hållbarhetschef Anders Johansson
– Vi är inte det första företaget som blir koldioxidneutralt, men vi hoppas att vårt beslut kan inspirera andra företag, stora såväl som små, att se över sin egen förbrukning och fundera på vad de kan göra för att minska den, fortsätter han.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News