Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är miljöfrågan som splittrar regeringen

Publicerad: 16 September 2011, 07:06

Regeringen kan inte acceptera EU:s svaveldirektiv, säger två moderata ministrar. Jo, regeringen kommer att genomföra direktivet, svarar Andreas Carlgren.


Ämnen i artikeln:

SjöfartPolitikSvante AxelssonKarin Svensson SmithCatharina Elmsäter-svärd

I onsdags skrev infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) och handelsminister Ewa Björling (M) i en debattartikel att Sverige inte kan acceptera EU:s svaveldirektiv (Svenska dagbladet). De nya reglerna för sjöfartens utsläpp skulle enligt de två ministrarna chockhöja transportköparnas kostnader, snedvrida konkurrensen och även medföra risk för negativa miljöeffekter.

Det håller inte
miljöminister Andreas Carlgren (C) med om. Han säger till Ekot att direktivet ska genomföras och att han företräder regeringens officiella ståndpunkt.
– Regeringens uppfattning är att vi under lång tid har arbetat för de här reglerna, och vi räknar naturligtvis med att genomföra det här, så som reglerna ser ut, säger han.

Att Elmsäter-Swärd
säger att regeringen arbetar för ett uppskov för rederierna från de hårdare reglerna kommer som en överraskning för Carlgren.
– Jag är förvånad över det och jag vet hur regeringens uppfattning i frågan är, eftersom det är jag som ansvarar för frågan i regeringen, säger han till Ekot
Han säger också att han även är ”mycket förvånad” över att, som han säger, Moderaterna ”nu går i en sådan här riktning”.
– Vi har självklart en regelbunden kontakt i regeringsarbetet. Jag vidhåller den uppfattning som regeringen har och ser fram emot ett fortsatt samarbete med dem kring de ståndpunkter som den svenska regeringen har kommit överens om, säger Carlgren till Ekot.

Det svaveldirektiv
som EU-kommissionen föreslår att svavelhalten i utsläppen från fartyg begränsas, i farvattnen nrunt Sverige från en till 0,1 procent. Förslaget bygger på en tre år gammal bindande överenskommelse i FN:s sjöfartsorgan IMO.

Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson kritiserar Elmsäter-Svärd och Björling i en replik i Svenska dagbladet. Han skriver att förslaget ”mycket modest” och jämför med motsvarande gränsvärde för diesel och bensin på land som är 0,001 procent.
”Det handlar om regler som medlemsländerna i FN:s sjöfartsorganisation IMO förhandlat fram efter drygt 20 års diskussion. Sverige var hela tiden pådrivande i denna process. På goda grunder, eftersom en fjärdedel av det totala nedfallet över Sverige kommer från avgasutsläpp från den internationella sjöfarten i Östersjön och Nordsjön,” skriver Svante Axelsson.

I dag kritiserar
även Miljöpartiets Karin Svensson Smith de moderata ministrarnas utspel i en debattartikel här på Miljöaktuellts webbplats.

Anders Danielsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.