Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Här är pillret mot vanlig förkylning

Publicerad: 19 oktober 2008, 18:44

Höstförkyld? Snart finns mer att ta till än bara vätska, vila och vänta. Nästa höst lanseras ett probiotikapiller som kan göra dig frisk lite snabbare, eller kanske rent av skydda dig från förkylningar.


Bakom pillret ligger svenska probiotikabolaget Probi som efter mycket goda studieresultat nu förbereder en produktlansering lagom till förkylningssäsongen 2009.

För en dryg månad sedan avslutades en studie som kan öppna upp för ett helt nytt produktområde för Probi. Bolagets huvudfokus har hittills varit på mjölksyrebakterier för förbättrad maghälsa. Nu planerar Probi att vidga produktportföljen till att också omfatta immunförsvarsmarknaden, med förkylning som första måltavla.

Resultaten från studien, som genomförts i Tyskland, visar mycket goda resultat både när det gäller att förkorta en förkylningsperiod, men också när det gäller att dämpa graden av förkylningssymptom.

310 frivilliga personer deltog i den placebokontrollerade, randomiserade multicenterstudien som genomfördes i Berlin. Halva gruppen behandlades med en kombination av två nya probiotikastammar, en inom familjen Lactobacillus plantarum och en inom Lactobacillus paracasei. Den andra halvan av studiegruppen fick placebo. Och resultatet är ”bättre än bra”, enligt Probis vd Michael Oredsson.

– Studieutfallet är av världsklass och ger oss ett starkt utgångsläge för produktlanseringar inom både functional food och kosttillskott, säger Michael Oredsson som tror att immunområdet kan bli ett nytt internationellt framgångsfält för bolaget.

Graden av förkylningssymptom var 33 procent lägre i gruppen som fått probiotikakombinationen, jämfört med de som fått placebo. De som fått bakterierna fick också väsentligt kortare förkylningsperioder än placebogruppen, i genomsnitt 5,6 dagar jämfört med 6,7 dagar. Dessutom märktes en trend mot att antalet förkylningar minskade hos dem som åt mjölksyrebakterierna under testperioden.

Varken försökspersonerna eller försöksledning visste vem som fick bakterier eller placebo. Sju av tio av dem som fick bakterieblandningen ansåg ändå att den hade god eller mycket god effekt. Nästan ingen som fått placebo ansåg att behandlingen hade mycket god effekt.

Produkten började utvecklas 2007. Samma år rapporterade Probi positiva resultat från en svensk klinisk studie. Resultaten från den nu avslutade Berlinstudien är dock betydligt starkare än studien från 2007, eftersom ett av urvalskriterierna till den nya studien var en hög benägenhet att bli förkyld.

Enligt Probis egna beräkningar kan världsmarknaden för ett livsmedel eller kosttillskott med kliniskt påvisad effekt att förkorta eller minska risken för förkylning vara värd mer än 40 miljarder kronor. Lanseringen av den nya produkten är planerad till hösten 2009, lagom till förkylningssäsongen, och marknadsföringsarbetet har redan börjat.

De flesta produkter med Probibakterier har hittills varit flytande, men förkylningsbehandlingen kommer att säljas som kosttillskott i form av en sugtablett. Utveckling pågår också kring bakteriekombinationen som tillsats i livsmedel.

– Det finns just nu ett otroligt starkt drag i livsmedelsindustrin att hitta bra råvaror. Alla vill vara med på tåget och letar med ljus och lykta efter bra probiotika, säger Michael Oredsson.

Norden blir första marknad för lansering, men ett viktigt nästa mål är den stora och ännu ganska unga marknaden för probiotika i USA. Idag omsätter probiotika ungefär 15 miljarder US-dollar globalt. Den allra högsta konsumtionen finns i Japan, medan mycket lite probiotika säljs i USA. Men det kommer att förändras snabbt, tror Michael Oredsson.

– USA blir viktigt, det är där tillväxten kommer, och vi är redan mycket aktiva på den amerikanska marknaden, säger han.

Den här artikeln har tidigare varit publicerad i Biotech Sweden.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.