Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är programmet till Sustainability Day den 17 april

Publicerad: 22 Mars 2012, 12:42

Årets upplaga av Sustainability Day har temat ”The solutions”. Idel tunga kunniga talare och angelägna ämnen finns på agendan…


Så här ser agendan ut på Sveriges största konferens om hållbar affärsutveckling. Arrangörer är Miljöaktuellt och Näringslivets miljöchefer.

Tid: 17 april
Plats: Aula Magna, Stockholm

09.00 Välkomna!
NMC och Miljöaktuellt hälsar alla välkomna.

09.10 Den nya gröna ekonomin
Dagens ekonomiska modeller förutsätter outtömliga naturresurser och så gott som alla länder i världen har hög tillväxt som ett viktigt mål. Men tillväxten riskerar att hota planetens ekosystemtjänster – ren luft, färskvatten, biologisk mångfald med mera. Hur kan vi lösa den konflikten? Hur kommer den nya gröna ekonomin att växa
fram och se ut? Vilka styrmedel och mätmetoder bör användas?

Klas Eklund, seniorekonom, SEB, reder ut framtidens mest relevanta frågor i högt tempo och en serie mini-hearings tillsammans med professor Johan Rockström, Stockholm Resilience Center, Stefan  Lundgren, generaldirektör SCB, Filippa Bergin, grundare, Invest in change, m.fl.

10.20 Intervju med Michael G:son Löw, VD, Preem
Finalist till priset Hållbart ledarskap

10.30 Kaffe

11.10 Intervju med Tom Johnstone, VD, SKF (videolänk)
Finalist till priset Hållbart ledarskap.

11.20 Så styr du hela organisation mot hållbarhet
Atlas Copco har fört in miljö och hållbarhetsprestanda i sitt balanserade styrkort vilket banat väg och möjliggjort för omställningen till en hållbar utveckling. Bolaget berättar om utmaningarna, processen, resultatet och varför detta var rätt väg att gå.
Talare: Karin Holmquist, Vice President Corporate Responsibility, Atlas Copco

11.30 Så frigör du kapital till miljöinvesteringar

Istället för köpa utsläppsrätter har Postnord avsatt 0,25 procent av omsättningen till en miljöfond vilken omsätter100 miljoner kronor årligen. Kapitalet investeras i projekt som ökar bolagets miljöprestanda.
Talare: Erika Kronhöffer, miljöchef, Posten

11.40 Keynote: Framgångsfaktorerna bakom Nokias hållbara affärstrategi
Telekombolaget Nokia har vid flera tillfällen de senaste åren prisats för sitt framgångsrika hållbarhetsarbete. Nu berättar företaget hur man utifrån sitt CSV-koncept (created share value) integrerat hållbarhet i bolagets kärnaffärer och blivit en självklar del av hela organisationen. Dessutom avslöjas hur hållbarhetsstrategin anpassas till nya utmaningar i vår föränderliga värld.
Talare: Kirsi Sormunen, vice president, Sustainability, Nokia

12.00 Lunch
Årsmöte för Näringslivets miljöchefer.

13.10 Intervju med Magnus Hellsten, VD, Volvo Cars (videolänk)
Finalist till priset Hållbart ledarskap

13.20 Innovation och ekodesign: Konsten att utveckla gröna tjänster och varor
Konkreta case och panel med experter besvarar frågan hur företag på bästa sätt kan och bör utveckla grönare och mer hållbara produkter och tjänster.
Medverkande: Cecilia Johansson, packaging concept manager, Ikea of Sweden, Martin Willers, grundare av innovationsbyrån People People, Dennis Pamlin.

13.50 Fem lönsamma klimat- och miljöinvesteringar
Mellan 1998 och 2008 fick 1835 miljö- och klimatprojekt över 10 miljarder kronor i stöd genom investeringsprogrammen LIP och Klimp. De efterföljande utvärderingarna har identifierat fem projekt med mycket stora positiva miljöeffekter och långsiktiga ekonomiska nyttor.
Talare: Maria Ågren, generaldirektör, Naturvårdsverket

14.00 Keynote: Redesigning Industry for the 21st Century (på engelska)
Talare: Tensie Whelan, president, Rainforest Alliance

14.20 Intervju med Percy Barnevik, Hand in hand
Finalist till priset Hållbart ledarskap

14.30 Kaffe

15.10 Omröstning priset Hållbart ledarskap

Samtliga deltagare på Aula magna röstar på sin favoritfinalist.

15.15 Så får du konsumenterna att göra det rätta valet
Hur kan man få fler konsumenter att välja hållbara produkter? Vilka “knappar” ska man trycka på vid försäljning och marknadsföring? Världslansering av “Gröna knappen” – en metod för att öka försäljningen av produkter och tjänster som driver på en hållbar utveckling.
Talare: Kaj Török och Victoria Olausson, Futerra

15.30 Korruption – den stora utmaningen och lösningarna
Samtal med Sussie Kvart, styrelseproffs och styrelseledamot i Transparency International

15.50 Keynote: Konsten att kapitalisera på det goda (på engelska)
Hur ska du kommunicera vad för att stärka varumärke och kundlojalitet?
Talare: Mark Boutros, csr director, Kreab

16.10 Prisutdelning: Hållbart ledarskap

16.20 Att skapa en hållbar framtid – vår tids stora ledarskapsutmaning
Summering av utmaningar och ledarskapet som krävs för att möta utmaningen.
Talare: Göran Carstedt

17.00 Mingel

Här kan du läsa mer och anmäla dig
 

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.