Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är Riksrevisionens hårda attack mot miljökrav i offentlig upphandling

Publicerad: 22 December 2011, 11:57

Idag kommer Riksrevisinonens beställda rapport om miljökrav i offentlig upphandling. På det stora hela totalsågar man hela iden.


Idag släpptes Riksrevisionens rapport "Miljökrav i offentlig upphandling – är styrningen mot klimatmålet effektiv?". Och Riksrevisionens slutsatser är kraftigt kritisk till det sätt arbetet utförs idag.

Det första Riksrevisionen konstaterar är att styrningen av arbetet saknar koppling till klimatmål och andra miljömål. Trots att regeringen ofta framhåller att miljökrav i offentlig upphandling är ett viktigt verktyg för att bidra till minskad klimatpåverkan.

Riksrevisionen fortsätter: "Regeringens handlingsplan för miljökrav i offentlig upphandling saknar en tydlig koppling till etappmålet och andra miljökvalitetsmål. I stället är målen i handlingsplanen inriktade mot själva processen att ställa miljökrav, det vill säga att öka andelen upphandlingar med miljökrav och att öka andelen upphandlande myndigheter som ställer miljökrav."
– Miljökrav i offentlig upphandling riskerar att bli en symbolåtgärd utan tydlig effekt på klimatmålet, säger riksrevisor Claes Norgren.

Riksrevisionen har en rad förbättringsförslag. Bland anant föreslår man att regeringen  gör det tydligare att syftet med att ställa miljökrav i offentlig upphandling är att minska negativ miljöpåverkan. Man menar också att regeringen bör utreda om det går att utse flera prioriterade produktgrupper, som regeringen gjort i miljöbilsförordningen.

Det viktiga är emellertid enligt Riksrevisionen att regeringens styrning stärks. Det skulle enligt Riksrevisionen bidra till minskade utsläpp till en lägre kostnad för samhället.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.