Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är Svenskt Näringslivs attack mot de rödgröna

Publicerad: 14 April 2010, 12:12

På onsdagen släppte Svenskt Näringsliv en rapport där de jämför Alliansen och de rödgrönas klimatpolitik. Och det är en rejäl attack mot de rödgröna.


Ämnen i artikeln:

PolitikSvenskt Näringsliv

Svenskt Näringsliv menar att oppositionen ägnar sig åt överbudspolitik som hotar både jobb och klimat.
– Många politiker verkar betrakta klimatpolitiken som en tävling i vem som kan sätta upp djärvast och mest långtgående mål. Men orealistiska mål riskerar trovärdigheten i hela klimatpolitiken. De kan få allvarliga konsekvenser för den tillväxt och de jobb som ska ge lösningen på klimathotet, säger Birgitta Resvik som är energi- och klimatansvarig på Svenskt Näringsliv.

Svenskt Näringsliv hävdar i sin rapport att de "klimatmål som de rödgröna satt upp är i praktiken helt omöjligt och kräver en halvering av jordbrukssektorn eller transportsektorn." Däremot anser man inte helt öväntat att alliansens klimatmål visserligen är tuffa, men fullt möjliga att nå.

Svenskt Näringsliv är mest kritiska till att de rödgröna kräver att utsläppsminskningarna ska ske i Sverige och inte utanför Sveriges Gränser vilket organisationen anser är mest effektivt.
– De rödgrönas klimatmål för Sverige är i praktiken helt omöjligt att nå på tio år. De har inte några konkreta förslag för hur målen kan nås. Istället för orealistiska överbud behöver Sverige nu mer av konkreta diskussioner om hur utsläppen kan minskas. Vi behöver också kraftiga satsningar på utveckling av ny teknik som på sikt kommer ge de utsläppsminskningar som krävs, avslutar Birgitta Resvik.

Ladda ner rapporten här!

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

PolitikSvenskt Näringsliv

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.