Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är Sveriges hållbaraste varumärke – enligt konsumenterna

Publicerad: 3 April 2014, 11:11

Sustainable Brands Index lanserade i veckan sin årliga rapport över vilka svenska varumärken som är hållbarast – om konsumenterna själva får välja.


Sveriges konsumenter utser Lantmännen till det mest hållbara varumärket
Vid en prisutdelning igår korades ”årets mest hållbara varumärke enligt konsumenterna”. Det är företaget Sustainable Brand Insight som anordnar konsumentundersökningen Sustainable Brand Index där 9000 konsumenter tillfrågas om hur de tycker att Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Priset för årets insats inom hållbart varumärkesbyggande vanns av H&M för företagets satsning ”Garment Collecting” som innebär att kunder kan lämna in gamla kläder till H&M för återanvändning. Blocket tilldelades stipendiet ”Kommunikation som drivkraft för hållbarhet”.

Kvällens mest prestigefyllda pris ”Årets mest hållbara varumärke enligt konsumenterna” gick dock till Lantmännen som petade ner förra årets vinnare ICA från förstaplatsen. Enligt motiveringen har Lantmännen lyckats nå ut brett med sitt hållbarhetsbudskap och man har lyckats skapa ett varumärke som signalerar ansvarstagande och öppenhet.

Miljöaktuellt passade på att ställa några frågor till Lantmännens kommunikationsdirektör Madelaine Hellqvist Kongstad och hållbarhetschef Claes Johansson.

Madeleine , varför har kunderna så stort förtroende för er?
– Vi ägs av svenska lantbrukare och här finns väldigt starka värden just när det kommer till säkerhet, långsiktighet och att värna om djur, natur och kommande generationer. Det här är något som vi vet har uppmärksammas och uppskattas av konsumenter.

Claes, konsumenterna verkar uppskatta ert varumärke, men hur bra är ert hållbarhetsarbete egentligen?
– Vi är engagerade i hela kedjan från jord till bord och vi har flera satsningar som syftar till att stötta lantbrukare för att de ska hitta nya hållbara tekniker. Bland annat har vi drivit ett projekt med egen utveckling av utsäde, helt utan kemikalier. Det är en teknik som baseras på mikroorganismer och värmebehandling av utsädet. Den har fått stor utbredning och används idag av 50-60 procent av utsädesmarknaden. Sedan har vi vår egen verksamhet, produktion, transporter och så vidare. Där har vi en klimatstrategi som innebär 40 procent reduktion av växthusgaser fram till 2020. Vi är också ett av företagen i Haga-initiativet som tillsammans driver på för en proaktiv klimatpolitik.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.