Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här är världens första diesel/el-hybridbil

Publicerad: 26 Augusti 2010, 09:14

Bränsleeffektivitet med diesel eller minskade utsläpp med elbil? Peugeot kombinerar de båda alternativen med sin nya diesel/el-hybridbil 3008 Hybrid4.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Till skillnad från de flesta elhybridbilar, som använder en bensindriven motor, så har Peugeot 3008 Hybrid4 en 2-liters turbodieselmotor på 163 hästkrafter som driver framhjulen. Bakaxeln drivs med NiMH-batterier och ger systemet en total effekt på 200 hästkrafter. Och tack vare dieselmotorn är bilen mer bränslesnål än de flesta andra hybridbilarna, med en förbrukning på imponerande 3,8 liter/100 kilometer. Koldioxidutsläppen är endast 99 gram/kilometer.

Bilens energiåtervinningssystem omvandlar den kinetiska energi som alstras vid inbromsning till elektricitet, som används för att ladda nickelmetallhybridbatterierna. Bilen kan köras med framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och föraren kan välja mellan fyra olika körlägen: autoläge där bilens elektronik själv sköter växlingen mellan diesel- och elmotor, ZEV-läge där endast elmotorn används (i maximalt 4,5 kilometer), 4WD-läge där båda motorerna arbetar tillsammans och sportläge där bränsleeffektiviteten kommer i andra hand.

Bilen går från noll till 100 kilometer i timmen på 8,8 sekunder och hart en toppfart på 209 kilometer i timmen. Modellen kommer att byggas i Peugeots fabriker i Frankrike (Sochaux och Mulhouse), och beräknas finnas till försäljning i Europa tidigt nästa vår, skriver Inhabitat.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.