Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här de 10 hetaste trenderna inom grön teknik 2010

Publicerad: 9 December 2009, 11:44

Den som vet mest vinner. Vad händer egentligen i cleantech-sektorn nästa år?


Ämnen i artikeln:

Miljöteknik

Vilka är trenderna inom cleantech 2010? Vilka teknikspår är hetast och var finns därigenom pengarna och jobben? Branschorganisationen Cleantech Group har tittat i spåkulan och sammanställt en tio-i-topp-lista.

1. Mer pengar. 2009 var inte ett så dåligt år med hänsyn taget till den globala ekonomin, menar Cleantech Group. Riskkapitalnivåerna föll tillbaka till 2007 års förvisso höga nivåer. Det andra och tredje kvartalet attraherade miljöteknik mer riskkapital än sektorer som bioteknik och programvaror. 2010 väntas bli ett år då insatserna från individuella huvudfinansiärer ökar kraftigt. Formationer bland riskkapitalister väntas också bli stort, exempelvis tror Cleantech Group att nya kinesiska allianser med internationella aktörer kommer att dyka upp. Dessutom väntas fondstrateger börja arbeta med nya koncept, exempelvis innovation och infrastruktur.

2. Försöken till globala miljööverenskommelser kommer att leda till besvikelser. Likväl har racet börjat och Cleantech Group kallar de gröna ekonomierna för den nya rymdkapplöpningen. Mängder med statliga ”gröna” pengar kommer att elda på samhällen, städer och länder att skapa cleantech-ekonomier och att etablera innovationer. Inte minst vill regioner stämpla sig själva som cleantech-nav där fokus inte längre ligger på att lösa koldioxidproblemet utan att istället skapa helt nya industrier.

3. Rena bilar blir en del av ny mobilitet. Under 2009 hamnade elbilar på allas läppar. 2010 kommer elbilarna att bli en kugge i ett paradigmskifte där ett övergripande mål är ”smart mobilitet”, något som går bortom den rena transportsektorn. Under året kommer vi att se mer av ekodesignade städer med fokus på gröna transporter och arbete. Framåtblickande stater kommer att omvärdera allt från skatte- till incitamentssystem för att möjliggöra ”smart mobilitet”.

4. Bredare
perspektiv. Under 2009 dominerade koldioxiddiskussionen. Även under den finansiella krisen har oljepriset förblivit högt. Detsamma gäller priserna på ädelmetaller. När ekonomin vänder upp kommer det att bli tydligt att problemet med exempelvis tillgången på olja inte försvunnit. Under 2010 tror Cleantech Group att priserna på råvaror kommer att raka i höjden på ett sätt som påverkar cleantech-branschen och möjligen även leder till handelskonflikter. Kommer exempelvis den nya generationen elbilar att leda till brist på litium? Och kommer Kinas dominans inom unika material för vindturbiner att ge landet en konkurrensfördel, frågar sig organisationen.

5. Kompromissernas år. Under 2010 kommer debatten kring kompromisser att hårdna. Förbränningsmotorernas övertag i fråga om vattenkonsumtion jämfört med bränsleceller eller biobränslen är ett exempel. Även värmekraftverk och kolbrytning är vattenintensiv verksamhet, där kan diskussioner uppstå. Räkna även med ökad motvilja till vind- och solkraftsfält från olika håll.

6. Programmen gör intåg. Cleantech Group räknar med att mjukvarubaserade innovationer kommer att spela en större roll inom cleantech de närmaste åren. Företag inom informationsteknik kommer att försöka profilera sig som leverantörer av lösningar på kol-, energi-, och resursproblem.

7. Marknadsföring blir viktigt. Att synas kommer att bli viktigare under 2010. För aktörer i vertikaler, exempelvis inom sol- och biobränsle, kommer fler konkurrenter och leverantörer av standardprodukter att driva på marknadsföringsinsatserna. Det kommer att bli viktigare att kunna peka ut fördelar med den egna miljötekniken till både privatkunder och företag, bedömer Cleantech Group. Dessutom kommer cleantech-lösningar att bli konsumentprodukter under 2010. I USA, räkna med att detaljister som Wal-Mart kommer att börja sälja miljöteknikprodukter. För stora företag blir det dessutom allt viktigare att undvika så kallad ”green washing”, att hävda att verksamheten är miljövänlig men i själva verket är motsatsen.

8. Stenrika upptäcker cleantech. Under 2008 och 2009 gjorde finansmannen Warren Buffet ett antal högprofilinvesteringar inom cleantech, bland annat i Goldman Sachs, en institutionell investerare som anses vara den största inom cleantech, och General Electric samt den kinesiska elbilstillverkaren BYD. Uppmärksamheten kring bland annat det kommer att öka intresset hos de superrika att investera i miljöteknik, de blir medvetna om sektorn och de avskräcks inte från att satsa på den.

9. Det blir blodbad också. Under 2010 kommer ett antal uppköp och konsolideringar att äga rum. Det kommer att bli särskilt märkbart i regioner och inom teknologier där överetableringar och överinvesteringar gjorts. Tyskland och Kina pekas av Cleantech Group ut som länder där det kan bli tal om rena blodbad. I Kina väntas många tillverkare av utrustning för sol- och vindkraft köpas upp eller helt enkelt gå i konkurs, trots en ökad efterfrågan. Antalet konsolideringar väntas öka ytterligare under 2011.

10. Teknologierna
som kommer. Att peka ut vinnarteknik för 2010 är svårt, garderar sig Cleantech Group. Orsaken är de många vitt skilda trender som råder. Men ”traditionell” och välkänd teknik som energiutvinning från avfall och geotermisk energi väntas få ökad uppmärksamhet under året. Det ökande intresset för sol- och vindenergi kommer att tillta. Samtidigt kommer intresset för hållbar odling och livsmedelsproduktion att öka. På samma sätt kommer hållbara metoder för livsmedelsutvinning från havet att etablera sig som en fråga inom miljöteknik. Cleantech Group anser den utvecklingen vara så viktig att begreppet ”aquakultur” bör brytas ut och göras självständig från det övergripande begreppet agrikultur.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Miljöteknik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.