Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här kan Sveriges första spårtaxi rulla

Publicerad: 20 September 2010, 10:29

Spårtaxi kan bli verklighet i Sverige. Infrastrukturkonsulten Vectura ska ta reda på var det första projektet bör hamna. Tre städer är på tapeten.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Vectura ska utreda om spårbilar är ett bra komplement till den befintliga kollektivtrafiken, och i så fall var någonstans den första spårbilsbanan ska byggas. Det handlar om små, automatiska och förarlösa rälsfordon för fyra till sex personer, som går på en egen bana och inte tar plats på de vanliga vägarna. Och här har Sverige verkligen chansen att gå i bräschen.

– I dagsläget finns det inga städer med sådana här system färdiga. Det finns några få pilotprojekt, bland annat ett i anslutning till Heathrow-flygplatsen utanför London. De gamla förarlösa system som finns är inte alls av den här kalibern, säger Helene Ljungqvist, uppdragsledare på Vectura.

Foto: ULTra PRT

I den nya spårtaxin är det meningen att passageraren själv ska knappa in sin destination, varpå den automatiskt kör dit, den snabbaste vägen och utan stopp.

– Den stora fördelen är att systemet inte behöver någon tidtabell, utan du väljer själv när och vart du vill åka. Dessutom går spårbilen direkt till den önskade destinationen utan mellanliggande hållplatser, berättar Ljungqvist.

Spårbilarna går på räls, och tar av på sidospår när de stannar. På så sätt blockerar de inte övriga trafikanter när passagerarna vill gå av eller på. Själva hållplatserna kan ligga utomhus eller vara inbyggda i hus. I och med att systemet är så pass lätt kan det dras rakt in i till exempel sjukhus och köpcentrum.

Det finns olika varianter av systemet, och spårtaxin kan gå både på marknivå eller tre-fyra meter upp i luften. Och bilarna kan antingen gå på räls eller hängas under banan.

Foto: ULTra PRT

Vecturas uppdrag har en budget på cirka 800.000 kronor, och utredningens resultat kommer att fungera som underlag när Trafikverket ska lämna en rekommendation till regeringen i slutet av oktober.

Näringsdepartementet har tidigare analyserat vilka kommuner som skulle kunna vara lämpliga för en pilotbana. I dagsläget finns det tre städer som är intresserade av att medfinansiera projektet – Stockholm, Uppsala och Södertälje.

– Det finns ett stort kommunalt intresse för det här nu. I de yttre stadsdelarna handlar det mycket om att skapa tvärförbindelser som inte finns idag. Men det kan även bli aktuellt att bygga i centrala delar, säger Ljungqvist.

Några platser har redan undersökts som lämpliga för en eventuell pilotbana. I Stockholm rör det sig om en förbindelse mellan KTH och Stockholms universitet, där det främst handlar om att skapa bra kommunikationer till Albano-området däremellan. I Uppsala kan det bli aktuellt med en bana mellan nya centralstationen och Akademiska sjukhuset. I Södertälje undersöks möjligheten till en ringlinje kring staden, som ska täcka in intressanta målpunkter där det i dag saknas bra kollektivtrafik.

Foto: Vectus

– En pilotbana handlar i första hand om att testa själva tekniken och hur den fungerar i drift, snarare än att titta på hur pass attraktiv den är för användarna. Den kommer att bli i liten skala och med få stationer.

Spårbanan är eldriven och ska förhoppningsvis kunna utgöra ett attraktivt alternativ också för dagens bilister.

– Det här är ett stort och intressant uppdrag för oss på Vectura. Vi drivs av att vara med i teknikutvecklingen och att hitta nya former för framtidens kollektivtrafik är väldigt viktigt för oss.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.