Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Här sågas Jämtkrafts bluff

Publicerad: 30 November 2009, 11:56

Martin Falklind tröttnade på Jämtkrafts förskönande film om vattenkraft och gjorde en motfilm – som visar hur det verkligen ser ut i sjöar och älvar som drabbas av kraftutbyggnad.


Ämnen i artikeln:

Vattenkraft

Jämtkraft lägger ned stora belopp på att framställa vattenkraften som en miljövänlig och grön energikälla – trots att den åstadkommer stora och oåterkalleliga miljöskador i reglerade sjöar och vattendrag.

I bolagets senaste påkostade reklamkampanj ”ursprungsmärkt el på riktigt” får man se hur en paddlare tar sig genom livliga forspartier nedför en älv. Problemet är bara att bolagets vattenkraft ger precis motsatt effekt – med torrlagda forsar och förstörda ekosystem.

Journalisten och filmaren Martin Falklind reagerade på kampanjen och gjorde en kortfilm som visar hur Jämtkrafts reklamfilm egentligen borde ha sett ut.

— I filmen ursprungsmärker jag elen åt Jämtkraft och visar exakt hur det ser ut på de platser som deras el kommer ifrån. Här finns inga porlande forsar, utan bara döda älvfåror och stängda kraftverksluckor, säger Martin Falklind.

Det mest komprometterande är enligt Martin Falklind att Jämtkraft spelat in filmen vid Ristafallet, ett av få vattendrag i Jämtland som skyddas mot vattenkraft. Enligt honom borde kraftindustrin ägna sig åt riktigt miljöarbete istället för att lägga ned miljontals kronor på förskönande reklamkampanjer.

—Tänk om de istället lade pengarna på att bygga fiskvägar så att lax, öring, röding, harr med flera, kunde vandra förbi kraftverken för att fortplanta sig.
— Vattenkraft må vara en förnybar energikälla, men miljövänlig är den inte.

Här kan du se Martin Falklinds motfilm:

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Vattenkraft

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.