Klimat
Här testas framtidens elvägar
Publicerad: 14 maj 2012, 06:36
I lördags invigdes ett nytt projekt som ska testa möjligheten att leda ström från vägen till elbilar. Målet är ett vägnät där elbilarna kan köra hundratals mil på en laddning.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och NCC Roads invigde under lördagen bygget av ”framtidens väg” – det vill säga en väg där elbilarna laddas medan de åker. Tekniken som ska testas bygger på elskenor i asfalten samt att vanliga elbilar utrustas med en rörlig arm, för att leda elektriciteten.
NCC Roads har redan börjat utrusta en 200 meter lång vägsträcka med elskenor, och i juni inleds ett skarpt försök på testbanan i närheten av Arlanda flygplats, skriver Airport City i ett pressmeddelande.
En förstudie av Elways har visat att konduktiv matning, det vill säga samma teknik som leksaksbilbanor använder, är mest fördelaktigt. Inte minst för att tekniken skulle kunna användas på alla Sveriges stora vägar.
– För att en sådan investering ska vara mödan värd måste elvägen kunna leda ström till både tunga lastbilar och personbilar. Tekniken måste förstås vara pålitlig och investeringarna får inte bli för dyra. Konduktiv matning uppfyller alla dessa krav, säger Gunnar Asplund, vd på Elways och innovatör bakom projektet,
Det räcker att elektrifiera 2-4 procent av Sveriges vägnät – de kortare resorna kan bilarna klara med den egna batteridriften. Ett sådant projekt skulle kosta 80-100 miljarder kronor – en summa samhället skulle få igen inom några år genom att bruka el istället för fossila bränslen.
– Allt beror på vart politiken styr kostnaderna. Men eftersom prisskillnaden mellan el och bensin är stor, är en halvering av bränslekostnaden per mil ingen djärv gissning, säger Gunnar Asplund.
Elvägsprojektet är ett samarbete mellan Elways AB, Airport City Stockholm, NCC, Arlandastad Holding AB, Kungliga Tekniska Högskolan och Energimyndigheten. Projektet har beviljats 9 miljoner kronor av staten genom Energimyndigheten.
Tomas Tirén