Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hård debatt om ISO 26000

Publicerad: 13 Oktober 2009, 10:13

Just nu pågår Social Responsibility Day 2009 på Rival i Stockholm. Då en expertpanel strax före lunch skulle diskutera nya standarden för socialt ansvarstagande ISO 26000 blev debatten livlig. – ISO 26000 är lite som liftarens guide till galaxen. Det är alldeles för krångligt för vanliga företag, säger Ola Löhman.


Ämnen i artikeln:

Social Responsibility Day

Temat för Social Responsibility Day 2009 var den nya ISO-standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26 000, som lanseras nästa år. Åsikterna om standarden går emellertid isär, vilket skulle visa sig då en expertpanel på förmiddagen skulle diskutera ämnet.

En av panelens deltagare var Ola Löhman, vd för Frontlobe, sverigerepresentant för organisationen Accountabilty och delförfattare till boken "Det ansvarsfulla företaget". Enligt Ola Löhman var det tydligt att man i arbetet med ISO 26000 blandat ihop eller förbisett de drivkrafter som finns bakom socialt ansvarstagandet hos myndigheter, företag och ideella organisationer.
– Man pratar om socialt ansvar som en enda bra och vacker sak som alla vill göra och tjäna pengar på. Jag tycker att man verkar glömma att de drivkrafter ett företag har för att satsa på socialt ansvar skiljer sig radikalt från de drivkrafter en myndighet har eller en idéell organisation har, säger han.

Ola Löhman
sa sig sakna ett svar på frågan "varför ett företag ska satsa på ansvarstagande".
– Det är nämligen inte helt klart. Tvärt om har företag ända tills ganska nyligen fått lära sig att de inte ska hålla på med sånt.

Mats Jutterström, ekonomie doktor vis Handelshögskolan, var också med i debattpanelen och kontrade med att socialt ansvarstagande faktiskt var lönsamt.
– Företag söker hela tiden både effektiva processer och legitimitet. Just legitimitet är otroligt viktigt för företag på lång sikt då de inte kan överleva utan den, säger han.

Ola Löhman lät sig emellertid inte övertygas.
– Visst, det finns en gigantisk jakt på legitimitet. Men det finns en förväxling här. Många tror att legitimitet självklart leder till attraktivitet. Att det finns en koppling mellan legitimitet och att man tjänar mer pengar, men så enkelt är det inte, säger han.

Den tredje paneldeltagaren var CSR-konsulten Tommy Borglund som påminnde om det stora arbete som just nu pågår hos banker och andra att räkna ut vilka delar av arbetet med socialt ansvar som skapade värde, och vilka som inte gjorde det.

Då moderator Alexandra Pascaldou frågade panelen om ISO 26000 skulle slå igenom på företagen var Ola Löhman tveksam.
– Visst kanske det kan fungera som ett slags "Socialt ansvarstagande for Dummies", men inte så mycket mer.

Mats Jutterström svarade att det berodde på hur SIS lyckades paketera standarden.
– Jag tror att ISO 26000 kan bli en framgång. ISO ät välkänt på företagen och standarden rider på namnet från andra liknande kända standarder som exempelvis ISO 9000. Det som talar mot standarden är dess komplexitet. Här tror jag att man måste paketera standarden bättre och göra den enklare.

Tommy Borglund berättar att han tror starkt på ISO 26000.
– Jag tror att det är genom sådana här initiativ som CSR-agendan förs framåt. Alla känner till ISO och det är ett starkt varumärke. Det borde inte vara särskilt svårt att sälja i det här till ledningsgruppen, säger han.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Social Responsibility Day

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.