Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hård kritik mot regeringens nya miljöbilsdefinition

Publicerad: 19 April 2012, 07:18

I regeringens vårbudget föreslås att miljöbilar från årsskiftet ska släppa ut 95 g CO2/km. Den stora nyheten är att tyngre bilar ska få släppa ut mer – till och med mer än dagens miljöbilsgräns på 120 g CO2/km. Nu kommer kritiken mot definitionen.


Ämnen i artikeln:

MiljöbilarMotor

95 g CO2/km – så mycket föreslås en miljöbil få släppa ut från och med den 1 januari 2013 i regeringens vårproposition. Med förslaget hoppas regeringen få ner andelen miljöklassade bilar, som får fordonsskattebefrielse i fem år, från dagens 40 procent av nybilsförsäljningen till runt 10 procent.

Den största nyheten i den nya definitionen är emellertid att tyngre bilar ska kompenseras då man räknar med att dessa kan ta större laster. En annan nyhet är att bilägare ska kompenseras för användning av biodrivmedel.

Båda dessa delar av förslaget har emellertid fått stark kritik. Per Kågeson, professor i miljösystemanalys vid Centrum för transportstudier på KTH, tycker till exempel att förslaget är halvmesyr och att "kraven på bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från ”miljöbilar” är så frikostigt satta att systemet motverkar klimatpolitiken."
– Men problem uppkommer när regeringen vill sänka ribban för tunga bilar i syfte att kompensera dem för högre bränsleförbrukning samt acceptera höga koldioxidutsläpp från fordon som kan köras på biodrivmedel. Dessutom vill regeringen att befrielse i fem år från fordonsskatt ska vara det incitament som knyts till miljöbilar. Det innebär att den som köper en dieselbil får en mer än dubbelt så stor skattebefrielse än den som väljer en bensinbil med exakt samma utsläpp per km, skriver han i dagens DN Debatt. 

Också Gröna Bilister är kritiska till förslaget och uppmanar riksdagen att skärpa regeringens förslag.
– Det är bra att kraven äntligen skärps, men tokigt att bilen får släppa ut mer ju tyngre den är. Eftersom regeringen inte berättar hur länge stimulansen för etanol- och gasbilar gäller, riskerar vi att med statsbudgeten stimulera en ännu högre andel tunga dieselbilar. Klimatpåverkan förvärras och innerstadsluften blir sämre, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

MiljöbilarMotor

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.