Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hårt att vara pirat idag

Publicerad: 19 November 2008, 12:34

Piratöverfall utanför Somalias kust drabbar sjöfarten allt hårdare, men det finns icke-dödliga vapen.


Dagens sjöpirater har ett hårt liv om man jämför med de glorifierade bilder som målats upp i böcker och i filmer som ”Pirates of the Caribbean”. Idag är det militär konflikt som gäller och den som har mest eldkraft vinner. Och det är inte piraterna.

Det kan vara farligt för sjöfarten att gå runt Afrikas horn vid Somalias kust. Olika stridande grupper i Somalia använder sig av piratangrepp för att skaffa sig pengar att köpa vapen för. Somalia har inte haft en fungerande regering sedan 1991 och den som kan skaffa sig mest pengar vinner. Piraterna fungerar som pirater brukar: Allt är lovligt byte, hjälpsändningar såväl som vapentransporter och oljetankers. Hittills i år har 90 fartyg angripits.

På grund av detta har handelssjöfarten i området allt oftare fått militär eskort i form av både marina stridskrafter och flygspaning. Och piraterna går en tuffare framtid till mötes. Resultatet blir allt oftare eldstrid mellan försvarsmakt och pirater. Piraterna är ibland utrustade med pansarbrytande granater, men de militära fartygen har torpeder och kanoner. När en stor konflikt bryter ut blir det garanterat piraterna som drar kortaste strået.

Sjöfarten går långt från land och piraternas små, lätta farkoster behöver moderskepp att arbeta ifrån. Indiska marinen är en av organisationerna som patrullerar havet utanför Somalia. Under tisdagen siktade men ett moderskepp 528 km utanför kusten och krävde att det skulle stanna och låta sig bordas. Som svar kom ett hot om att det militära fartyget skulle sprängas om ordern sattes i verket. Indierna såg att det fanns raketgevär ombord och svarade med att beskjuta och sänka fartyget. Några av piraterna kom undan i mindre båtar.

Den senaste händelsen är att piraterna kapat oljetankern Sirius Star ägd av Saudiarabien. BBC meddelar att piraterna som angrep tankern har kontakter med andra arabländer, däribland Dubai, som gränsar till Saudiarabien. En intressant konflikt mellan Saudi och Dubai kan segla upp.

Icke-dödliga vapen

Sjöfarten måste kunna försvara sig och en hel rad icke-dödliga vapen håller på att installeras. Ett kryssningsfartyg lyckades redan förra året avvärja en attack genom att använda en bullerkanon, en superstark riktad högtalare, som förmodligen gjorde piraterna förvirrade och fick dem att ångra sig. Andra fartyg har provat samma sak och lyckats få piraterna att vända.

Spela högt? MAD LT-PMS-96 från HPV Technologies kan drivas med 38 kW ljudeffekt peak och leverera detta med en strålspridning på bara 2 grader i fjärrfältet. Systemet ger 106 dBA på 800 meters avstånd och en röst hörs på över 16 kilometers håll.

Annars rekommenderar anti-piratföretag som Anti-Piracy Maritime Security Solutions enkla åtgärder som även fungerar på land. Elstängsel med högspänning fungerar bra, liksom att hänga relingen full med taggtråd. Ett bra närstridsvapen är högtrycksvatten från företagets brandspruta.

Bättre utkik är nyckeln till framgång mot pirater. Holografisk radar är en idé från engelska Cambridge Consultants, en apparat som använder radarteknik i närfältet, där vanlig fartygsradar inte fungerar på grund av otrevliga näreffekter som reflexer från fartyget, sjöclutter mm.

Oavsett vad man gör är det dags att något händer, och det snabbt. För tillfället sitter 250 sjömän som gisslan i Sudan tillsammans med minst 12 fartyg, bland andra det ukrainska Faina, lastat med bland annat 33 stridsvagnar.

I annat fall kommer världens rederier att börja fundera på om man ska överge Suez-kanalen och vattnen kring Aden-bukten.

Läs mer

HPV Technologies: www.getmad.com
Cambridge Consultants: www.cambridgeconsultants.com/news_pr222.html

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.