Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Harvards CSR-chef: Så bör företagen implementera nya FN-målen

Publicerad: 13 oktober 2015, 02:30

Partnerskap som involverar företagets hela ekosystem. Filantropi som ger nya typer av samarbeten. Men framför allt: fokus på kärnaffären. Harvards CSR-expert Jane Nelson besökte nyligen Sverige för att hjälpa företag med FN:s nya mål för hållbar utveckling.


Här hittar du Miljöaktuellts samlade bevakning om FN:s nya utvecklinsmål.

FN:s nya mål för hållbar utveckling har ett väldigt tilltalande innehåll men är också väldigt utmanande att implementera. Orden kommer från Jane Nelson, styrelseproffs och chef för Corporate Social Responsibility Initiative vid Harvard Kennedy School. I förra veckan gästade hon Sverige och Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS.
Under ett seminarium om de nya målen pekade Nelson på det unika med målen – att de är universella och kan skapa en gemensam vision och känsla av ett gemensamt ansvar.
– Den potentialen är enorm, sa hon och tillade att målen är mer omfattande och ambitiösa än de nu gällande millenniemålen.

Börja jobba med utvecklingsmålen utifrån din kärnaffär, lyder uppmaningen från Jane Nelson till näringslivet. Att göra hållbara satsningar genom nya produkter och affärsmodeller är det absolut viktigaste. Men det är inte den enda vägen, poängterade hon och försvarade världsförbättraranda genom direkt handling.
– Många säger att filantropin är död men det är inte helt sant. Att låta sina anställda använda sina kärnkompetenser för att förbättra samhället genom arbete ute i närområdet kan också vara viktigt för att katalysera partnerskap med olika aktörer.

Förutom kärnaffär och filantropi nämnde hon ett tredje sätt att jobba med utvecklingsmålen – genom påverkan på och arbete med politik. Men här gäller det att inte klampa fel, varnade Jane Nelson.
– Det kan bli problematiskt om företagets lobbydel fortsätter lobba för en sak medan hållbarhetsavdelningen säger något annat. Engagera er ansvarsfullt i policydialog, förhandling, institutionsbyggande och ta tillsammans fram normer.
För att implementera målen i näringslivet kommer det att krävas partnerskap, betonade Nelson.
– Vi behöver en bredare syn på företagets ekosystem och hur olika intressenter kan påverka det, sa hon och nämnde gemensamma krafttag från industrin och multi-sektoriella partnerskap men också samarbeten mellan civilsamhälle, näringsliv och politik.

Jane Nelsons tre pelare för näringslivets engagemang:
1. Att agera ansvarsfullt och efterleva regler och standarder samt att proaktivt identifiera och undvika negativ påverkan. Aktuellt exempel där detta inte gjordes: Volkswagen.

2. Hitta möjligheter. Skapa och skala upp nya produkter, tjänster, tekniker, processer och affärsmodeller. Gott exempel som Nelsson lyfte: Ericssons hållbarhetsplan ”Technology for good”.

3. Stå till svars för dina handlingar. Sätt mål och delmål, mät och rapportera resultatet på ett transparent sätt.

Läs Jane Nelsons presentation här (pdf).

____________________________
TIPS PÅ UTBILDNING:

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.