Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hätsk stämning då Jordens Vänner delar ut skampris

Publicerad: 3 Juli 2012, 13:07

Diskussionen blev hätsk då Jordens Vänner delade ut årets Greenwashpris.


Då Jordens Vänner på tisdagen skulle dela ut sitt årliga greenwashpris föregicks själva prisutdelningen med ett seminarium om grönmålning och dess konsekvenser. Och relativt snart övergick seminariet till en hätsk diskussoin.

På plats fanns förutom miljörörelsen också många aktörer från näringslivet – pr-folk, hållbarhetschefer och andra människor som arbetar med miljö- och hållbarhetsfrågor i näringslivet. Och känslorna svallade. En deltagare beskrev det senare som att det var tydligt att hållbarhetsfolket från näringslivet, som ju lägger sin själ i hållbarhetsarbetet, tog kritiken mot företagens kommunikationsstrategier som personliga förolämpningar.

Debatten handlade inte heller strikt till grönmålning och kommunikationsstrategier. Allra hetast blev det när man började prata om klimatkompensationer och cdm-projekt. "Klimatkompensationer är ett jätteviktigt verktyg" enligt å ena sida en representant från näringslivet. "Bara ett verktyg för företagen att köpa sig fria och strunta i att faktiskt skapa förbättring själva" enligt å andra sidan en representant för miljörörelsen. Jordens Vänner fick hård kritik för att de generaliserar medans Jordens Vänner menade att det var katastrofalt att företagen skickade in pengar i ett system som cdm – "där det bedrivs en lång rad dåliga projekt som finansieras av aktörer som Shell".

Efter seminariet kommenterade Jordens Vänners ordförande Ida Nilsson storbråket med att "det är kul att det hettar till".
– Dessutom får vi ju träffa representanter från näringslivet som vi sällan träffar annars. De går ju inte på våra andra evenemang här i Almedalen, säger hon.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.