måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Heathrows tredje bana får byggas

Publicerad: 16 januari 2009, 07:12

Regeringen beslutade i går om utbyggnaden av Heathrow. Tumult utbröt i parlamentet.


Den protestaktion Teknik360 berättade om i förrgår hjälpte inte. Men de miljöaktivister, kändisar och politiker som köpt åkermark där den nya banan ska byggas kan säkert fördröja processen och försena byggstarten, som ska ske 2015.

Brittiske transportministern Geoff Hoon informerade parlamentet strax efter lunch och utlovade flera åtgärder för att minska utsläpp och buller. Men att inte bygga ut Heathrow skulle skada vår ekonomi, slog han fast.

Då utbröt sedvanliga burop som talmannen lyckades tysta ner när parlamentsledamoten John McDonnell klev fram och bar bort ”the Mace”, den stora ceremoniella ordförandeklubban och slängde den på en soffa.

– Det är en skam för demokratin att vi inte fått rösta, sade han innan domaren suspenderade honom under fem dagar. Den gamla klubban från Karl den andres dagar (1600-talet) vanhedrar man inte ostraffat. Även om man representerar en valkrets där uppåt 700 bostäder måste bort för den tredje banan och en sjätte terminal.

Transportministern kunde sedan berätta att miljökraven skulle bli så höga att bara kommande ”gröna flygplanstyper” skulle tillåtas. Utsläppen ska vara mindre 2050 än 2005. Han beskrev kraven som de tuffaste i hela världen.

Gordon Brown underströk samtidigt på ett möte i Berlin att utbyggnaden är nödvändig för jobb och ekonomi, det enda långsiktigt möjliga beslutet samtidigt som vi sätter tuffa miljömål.

– Om han ser en grön bana är han färgblind, kommenterade Greenpeace hans tal.

Ett nytt bolag ska startas för att bygga en snabbjärnväg mellan London och Skottland. Mycket talar för att den får en station vid Heathrow.

Heathrow klarar idag 480.000 flighter om året. Med den nya banan ökar kapaciteten till 700.000. Flygbolagen och andra tillskyndare av utbyggnaden har påpekat att konkurrerande flygplatser som Amsterdam, Frankfurt och Paris har åtminstone fyra banor, vilket hotar att marginalisera Heathrow.

Pär Rittsel

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev