Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hela listan: Här är Sveriges hållbaraste företag enligt konsumenterna

Publicerad: 19 Mars 2012, 15:00

Konsumenterna vill se en högre växel. I rankningen av Sveriges mest hållbara varumärken – Sustainabel Brands – får de flesta företagen lägre betyg i år än förra året. Kunnigare konsumenter som ställer högre krav kan vara förklaringen.


Sustainable brands är en årlig undersökning av hur svenska folket ser på de stora företagens miljö- och hållbarhetsarbete. 8 015 personer har svarat på frågor om 200 företag. Placeringen på listan avgörs av hur många höga betyg (fyror och femmor) företagen har fått.
Resultatet är en rankning av de varumärken svenskarna anser vara mest hållbara. Det innebär inte nödvändigtvis att det är de som är bäst på hållbarhetsarbete, utan speglar hur de uppfattas av allmänheten.
En genomgående trend i årets upplaga av undersökningen är att betygen generellt sjunker. I nästan alla branscher får företagen färre fyror och femmor av dem som har svarat i undersökningen än i fjol.

Det betyder inte att hållbarhetsarbetet har försämrats, tror Erik Hedén, affärsområdeschef på IDG research som genomför Sustainable brands. I stället är det allmänhetens krav och även kunskaper som har ökat, säger han.
– Tidigare var till exempel inte begreppet socialt ansvar lika känt, men nu blir det allt mer etablerat. Folk börjar förstå vad det innebär och när de börjar förstå börjar de också ställa högre krav, säger Erik Hedén.

Här är Sveriges hållbaraste företag – när konsumenterna får välja:

Anders Danielsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.