Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hemlig plug-in-Volvo i butik redan 2012

Publicerad: 30 September 2010, 06:25

Volvo Personvagnar kommer att sälja en plug-in-hybrid 2012. Men vilken den el- och dieseldrivna bilen är vill Volvo inte berätta.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechPlug-in-hybridForskningIngenjör

‘Volvo PV introducerar en serietillverkad plug-in-hybrid på marknaen 2012. Det meddelar företaget på torsdagen. Bilen kommer att kunna köras 50 kilometer på ren eldrift och 120 kilometer när en Volvo-byggd dieselmotor kompletterar. Bildens koldioxidutsläpp blir i snitt 49 gram per kilometer och förbrukningen 1,9 liter per 100 kilometer, enligt Volvo.

– Volvos plug-in-hybrid kommer att bli en riktigt rolig bil att köra och vara utrustad med Volvos höga säkerhetsstandard och komfortnivåer. Samtidigt blir CO2-utsläppen och bränsleförbrukningen runt hälften av vad som erbjuds på marknaden idag, säger Magnus Jonsson på Research & Development vid Volvo Personvagnar, i ett pressmeddelande.

Men vad det betyder i termer av bilmodell vill Volvo inte svara på i dag.

– Det har vi inte sagt något om och så förblir det ytterligare ett tag, säger Volvo PV:s presschef Bo Larsen, och fortsätter:

– Vi har sagt att den går i serieproduktion 2012, däremot har vi inte sagt några datum. Men vi kommer naturligtvis att tala om bilen ytterligare.

Är plug-in-hybriden en C30? V70? Det är inget Volvo berättar i dagsläget.

Samtidigt som plug-in-hybriden introduceras och Volvo arbetar med bland anna ten helelektrisk version av C30 kommer även beskedet att Volvo PV skrinlägger planerna på en dieselbaserad fullhybrid.
– Vad vi gör är att vi för närvarande hoppar ett steg direkt mot plug-in-hybrider och en renodlad elbil. Vi skippar fullhybridsteget. Sen kan marknaden ändra sig så att den tekniken blir intressant igen, säger Bo Larsen.

Volvo passar även på att lobba för subventioner som företaget bedömer kan stärka marknaden för plug-in-hybrider.

– Vi gör den här storsatsningen på plug-in-hybrider för att möta kraven på låga CO2-utsläpp och erbjuda hållbara vägtransporter. Naturligtvis förväntar vi oss nu att myndigheterna genom subventioner snabbar på utvecklingen att skapa en marknad för den här typen av bilar, säger Magnus Jonsson i pressmeddelandet.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.