Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hemligheten bakom Vägverkets system

Publicerad: 2 Mars 2009, 08:12

Vägverket har ett mycket omfattande, men nästan okänt, system för inhämtning av vägväder. Här är sista delen i reportageserien.


Undrar du hur plog-, salt- och sandbilar kan vara ute och igång just när snövädret börjar, trots att det tar en timme att montera en plog och en timme till att fylla flaket med varm sand? Tacka VViS för det. Det här är en artikelserie i 4 delar. Du hittar de övriga delarna genom att söka på namnet i sökfunktionen.

Att placera ut en mätstation

Mätstationer placeras ut med omsorg eftersom man vill hitta de kallaste punkterna längs en väg. Före utplaceringen kör man längs vägen och hittar sk cold spots, dalsänkor, bergskärningar (där solen inte lyser och berget håller kvar kylan), myrar eller broar. Därefter beaktar man kostnaden för att placera ut stationen, dvs om det finns ström och telefon lätt tillgängligt. Ibland blir man tvungen att kompromissa, eller låta bli att ställa ut en station om kostnaden för att dra fram el och tele blir för hög.

Alla stationer rings för närvarande upp via det fasta telenätet, men experiment pågår med att utrusta dem med GPRS-telefon så man kan eliminera kostnaden för telefonledning, som i vissa fall kan överskrida kostanden för själva mätstationen. I och med detta kommer man också att övergå till IP-kommunikation.

VViS-kamerorna ser bara vägbanan och används för att verifiera andra uppgifter om vägbanans skick. Kameran är svartvit och ser infrarött och är försedd med en ordentlig infraröd strålkastare som används på natten för att inte störa bilisterna. En nackdel är att vegetation ser vit ut i IR och det kan åstadkomma misstolkningar mellan snö och gräs.

Bildkvaliteten är inte superduper, men det ska den inte vara. Det ska inte gå att identifiera enskilda fordon.

Väderstationerna behövs huvudsakligen bara på vintern (eftersom det bara snöar då…). På sommaren plockar man in större delen av dem för översyn. Regnmätaren måste göras ren, och även hårhygrometern som får sin beskärda del av saltstänk under vintern.

SMHI får konkurrens

SMHI får ta del av Vägverkets data för kvalitetskontroll, så mätvärdena inte riskerar att driva iväg. Traditionellt har Vägverket alltid hämtat in kompletterande väderinformation från SMHI, men i den korrekta upphandlingsprincipens namn har man nu lagt ut offerter även till konkurrenter. SMHI är på intet sätt ensamt i Sverige om att producera väderprognoser. Tvärtom har Vägverket gått ut med offertförfrågan till både SMHI och holländska Metro Group och det pågår för närvarande en tävling mellan bolagen.

Framtiden

Bortsett från övergången till GPRS som redan nämnts arbetar man på att låta mätstationerna rapportera var väghållarnas plogar befinner sig för att kunna hålla reda på hur plogningen fortskrider i realtid. Plogbilen utrustas med en sändare och mätstationen tar emot denna och ringer upp och meddelar när bilen passerar. Var beredd på att få möta mycket mera automatik på svenska vägar i framtiden.

Därför är VViS en hit

• Stor kostnadsvinst i och med att åtgärder kan sättas in innan katastrofer hunnit inträffa.
• Stabilt system. Tillgängligheten har legat över 99% under de gångna 12 åren.
• Entreprenörernas rapporter om väglag kan enkelt kvalitetskontrolleras. Bättre koll på entreprenörerna.
• Möjligheten att vara proaktiv så att entreprenörerna kan förvarnas i god tid innan en kallfront kommer.
• Automatisk utmatning av data till variabla hastighetsskyltar ökar trafiksäkerheten. Bilförare accepterar variabla hastigheter i större grad än statiska plåtskyltar.
• SMHI får mängder av indata för prognoser.

Så går du vidare

Vägverkets Läget på vägarna hittar du på www.vv.se/templates/page2_2____9251.aspx
Saab Security som tillverkar väderstationer: www.rwis.net
Ett annat skogssystem är Swedish National Seismic Network som tillhör Geovetenskapliga Institutionen i Uppsala och beskrevs i Nätverk & Kommunikation 2004-02

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.