Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Högtryck för klimatfrågan i USA

Publicerad: 26 April 2012, 07:45

USA:s har upplevt de värsta värmeböljorna i mannaminne. Då passar president Barack Obama på att ta upp klimatfrågan igen.


2010 anses vara det varmaste året som någonsin uppmätts på planeten, rekordtorkor drabbade både Texas och Oklahoma i USA och i mars upplevde den amerikanska nationen den varmaste våren någonsin. Dett har gjort att allt fler amerikaner – efter att många börjat tvivla – nu börjat koppla dessa händelser till människans påverkan på klimatet.

Nyhetssajten Treehugger kopplar också de amerikanska värmeböljerna till det faktum att president Barack Obama nu plötsligt börjat prata om klimat igen – efter åratal av tystnad kring frågan. Treehugger hänvisar till en intervju i The Rolling Stone där Obama hävdar att klimatförändringen kommer att vara en viktig del av hans kommande återvalskampanj.
– Ärlilgt talat är jag djupt oroad över att vi internationellt inte gjort tillräckligt stora framsteg som vi behöver göra, säger han bland annat till The Rolling Stoen.
– Jag tror att klimatfrågan de kommande sex månaderna kommer att bli en debatt och en del av min kampanj. Och jag kommer tydligt ge röst för min tro att vi behöver ta ytterligare steg för att hantera klimatförändringen på ett ordentligt sätt, fortsätter han.

Barack Obama
hävdade också att det är fullt möjligt att ta tag i klimatproblemen och samtidigt stimulera tillväxt och nya jobb. Han föreslår bland annat en satsning på energieffetivisering av befintliga byggnader.
– Att restaurerar byggnader över USA med existerande teknologi skulle vi kunna minska vår energianvändning med 15 till 20 procent. Det är ett mål som går att uppnå, och jag tycker att vi borde starta med en gång.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.