Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hon blir ny hållbarhetschef på Folksam

Publicerad: 23 November 2016, 11:26

Folksam tillsätter sin första Hållbarhetschef. Den 1 december axlar företagets tidigare miljö- och klimatchef Karin Stenmar sin nya roll.


Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Den 1 december tillträder Karin Stenmar sin nya roll som hållbarhetschef på Folksam. Karin Stenmar har varit företagets miljö- och klimatchef sedan 2011.
– Det är en ny roll som tillsätts. Hållbarhet går nu från att vara ett mervärde till ett kärn- och affärsvärde. Folksam är ett kundägt företag med en väldigt viktig vision: att kunderna ska känna sig trygga i en hållbar värld, säger Karin Stenmar till Aktuell Hållbarhet.

Vad kommer det att innebära för hållbarhetsarbetet rent praktiskt?
– Vi tar ett helhetsgrepp om hållbarhetsfrågan utifrån ett perspektiv där vi delar upp hållbarhet i drift, produktion och ut mot kund. Vi är ett stort företag och har en väldigt bred produktportfölj så en viktig del kommer att vara att samordna, koordinera och målsätta hållbarhetsarbetet. Det handlar om allt från hur våra kunder bor och transporterar sig på ett tryggt och klimatsmart sätt till hur vi kan främja välbefinnande, motverka korruption, ställa tuffa inköpskrav, gå över till en cirkulär skadereglering, visa på vikten av klimatanpassning och fortsätta driva frågan om jämställdhet, mångfald och miljö i vårt förvaltade kapital.

– Det är en spännande resa. Folksam har länge arbetat aktivt med hållbarhet och det, tillsammans med att få tänka nästa generation, var också anledningen till att jag sökte mig hit. Överlag arbetar försäkringsbranschen i jämförelsevis långa cykler, vilket är både nyttigt och utmanande. Hur ser världen ut om fem, tio, tjugo år? När du går i pension? Vi måste måla upp en bild av en hållbar framtid och hur vi bäst når dit. För om vi inte tar ansvar för människa och miljö i det samhälle vi lever, tar vi på sikt en alldeles för stor risk. Det blir alldeles för dyrt. Jag vill i min nya roll lyfta fördelarna med att ta ett utökat ansvar, jobba med att integrera hållbarhet i affärsprocessen och därmed öka kundnyttan. För att vi vill, kan och måste.

Lina Rosengren

Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.