Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hon ska få näringslivet att darra

Publicerad: 25 Augusti 2009, 07:31

Swedwatch nya chef heter Viveka Risberg och här är hennes visioner för den framtida granskningen av det svenska näringslivet.


Ämnen i artikeln:

Viveka RiskebergSwedwatchCsr

Swedwatch, vars främsta uppgift är att granska svenska företag verksamma i u-länder har en ny chef, Viveka Risberg. Hon kommer närmast från tjänsten som uppförandekodschef på H&M i Dhaka i Bangladesh där hon jobbat i tre år. Dessförinnan har hon jobbat mycket inom kommunikation, som journalist och copywriter.

– Jag sökte jobbet för för att jag vill bidra till att den snedvridna balansen i världen utplånas. Det Swedwatch gör fungerar som en fackla för företagen, vi kan både vara eld i baken och lysa upp vägen.

Swedwatch har gjort många avslöjanden om missförhållanden under årens lopp. Vilket är det största och viktigaste hittills?
– Det är svårt att välja. Kakao- och kafferapporten 2006 och 2005 fick stort medialt genomslag, elektronikrapporten 2007 var viktig eftersom företagen svängde från att inte alls ha koll på varifrån metallerna i produktionen kom, till att ta reda på det och börja ställa krav på underleverantörer. Landstingsrapporten ”Vita rockar och vassa saxar” från 2007 måste också framhållas som en viktig rapport som bidrog till att landstingen implementerade en uppförandekod för sin offentliga upphandling.

Hur kommer Swedwatch att utvecklas under din ledning?
– Vi kommer att fortsätta det vi gjort hittills och är ensamma om att göra – granska svenska företag som verkar i u-länder utifrån ett socialt och miljömässigt perspektiv. Men vi ska också lyfta fram goda exempel och fungera som inspiratör och visionär genom att belysa affärsnyttan i etiskt företagande.

Är det några branscher eller områden du anser behöva granskas extra just nu – enligt dig?
– Elektronikbranschen släpper vi inte, mobiler och TV-konsoler finns det många av och tillverkningskedjan börjar i gruvan. Generellt tittar vi på branscher som expanderar i låglöneländer och som har omfattande leverantörsled.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.