Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 20 Mars 2018, 11:11
Foto: Foto på Täby Centrum: Lindansaren/ Wikimedia Commons
Second hand och uthyrning får lika stor plats som nyförsäljning i ny butik.
I dag öppnar klädmärket Houdini en ny butik i Täby Centrum. Utmärkande för butiken är att ena halvan är vigd åt uthyrning och second handförsäljning och andra halvan åt försäljning av den nuvarande kollektionen. De nya kläderna kommer dock inte att presenteras på traditionellt vis utan visas upp på en piedestal.
– Vi ville utmana dagens norm i textilbranschen där kläder hänger tätt och ligger skrynkliga och istället lyfta fram varje plagg. Vi tycker att de förtjänar det, säger Phrida Lindblad, retailchef hos Houdini Sportswear.
Hon berättar att varumärket ständigt arbetar med att utveckla cirkulära tjänster för att minska varje plaggs miljöpåverkan.
Houdini började redan år 2012 att arbeta med second handförsäljning och uthyrning. Sedan tidigare är det även möjligt för kunder att lämna in gamla plagg i butiken samt få sina plagg reparerade. Det som gör butiken i Täby unik är utrymmet som de så kallade re-tjänsterna (rent, reuse, repair, recycle) får.
Enligt Phrida Lindblad har cirkulära affärsmodeller stor ekonomisk potential och målet är att uthyrning, prenumeration och liknande koncept ska utgöra tio procent av omsättningen 2022.
– Lönsamheten finns där om man är beredd att hitta nya sätt att erbjuda sina produkter, säger hon och fortsätter:
– Vår second hand-försäljning visat sig vara extremt efterfrågad, så det känns kul att kunna möta kunden med ett utökat utbud i den nya Täbybutiken.
Izabella Rosengren