Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Hummer har brummat färdigt – Läggs ned

Publicerad: 2 mars 2010, 07:51

Marknad efter marknad kollapsade och nu verkar mörkret i slutet av tunneln synas för GMs monsterbil


Hummern är stor, stark, tuff, ball, manlig, terränggående, militär, tung, mullrande och, tja, nä… Den passar liksom inte in i den ljusnande, miljövänliga framtiden. Amerikanerna har slutat köpa stora, manliga bilar som drar massor av bensin. Kinesiska regeringen tillät inte att Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machines började bygga bränsleslukare och företaget sade upp kontraktet för tillverkning i Kina. Och, visst, med en förbrukning på 1,6 liter milen är det ingen idealisk familjebil.

Vi ojar oss över Saabs framtid, men det finns många andra biltillverkare som också vandrar på en knivsegg (på en Köningsegg kanske, förlåt…) just nu, om än inte av samma skäl som Saab.

General Motors, som äger Hummer, beslutade att avsluta verksamheten på ett ansvarsfullt sätt i februari, när affären med kineserna misslyckades. Det är bara en del av GMs försök att sälja av sina kända bilmärken för att rädda sig själva. De har sålt av Saab (jojo), tänker lägga ned Pontiac och Saturn och ville göra sig av med Opel också, men ångrade sig. Man avser dock fortsätta sköta sina åtaganden vad gäller kvarvarande garantier på Hummer och erbjuda service till alla kunder världen över.

På Hummer-webben andas man inte ett ljud om nedläggningen och visst är de fina: www.hummer.com fast webbsajten suger och inte fungerar med Firefox.

Välj rubriken Build a Humnmer och sätt på extrautrustning på en Hummer, färglägg den och se tillsatserna komma flygande. Sen slår du ihop kostnaderna och får med egna ögon se varför även amerikaner numera föredrar japanska transistorbilar.

Bilmärket har fortfarande förespråkare, som anser att det ändå finns en marknad. En av galjonsfigurerna, Arnold Schwartzenegger är dock numera den miljövänligaste av alla miljövänliga, som förespråkar el- och vätgasdrift i Kalifornien. Han visar nog inte upp sig i en Hummer igen. Men, vem vet, Rolls-Royce har överlevt. Maybe I’ll be back.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.