Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

I praktiken: Miljöchefer seglar mot nya hållbara affärer

Publicerad: 6 september 2012, 05:39

En stor grupp miljöchefer har i NMC:s regi analyserat om och hur ekosystemtjänster kan bli en central strategisk del i företagens hållbarhetsarbete. -När man sätter ett värde på ekosystemtjänster blir det möjligt att integrera dessa värden i affärsprocesserna vilket kan skapa nya affärsmöjligheter, säger Mats Landén, generalsekreterare på NMC.


I slutet på augusti genomförde Näringslivets miljöchefer, NMC, sitt sensommarmöte på Briggen Tre kronor i Stockholms skärgård. De 50-tal miljöchefer som deltog i mötet och seglatsen ägnade den större delen av tiden till att lära sig mer om och diskutera företagens beroende av ekosystemtjänster.

– Alla företag är, direkt eller indirekt,
beroende av det fortsatta flödet av ekosystemtjänster för sin verksamhet. Företag kan helt enkelt inte bedriva sin verksamhet om de ekosystemtjänster som företaget är beroende av försvinner eller försvagas kraftigt. Därför är det dags att frångå synsättet att vi måste skydda naturen från ekonomisk tillväxt till att vi istället behöver skydda och förstärka viktiga ekosystemfunktioner för att säkra fortsatt ekonomisk tillväxt och mänsklig välfärd, säger Mats Landén, generalsekreterare på NMC.

Övningsledare var Cecilia Repinski
från Gaia Values, en oberoende NGO och syftet var att diskutera bland annat om konceptet ekosystemtjänster kan hjälpta till att lyfta miljöfrågorna till en strategisk nivå, om företag kommer att börja rapportera på ”naturligt kapital” vid sidan av det finansiella och humana kapitalet.
– Vi testade att applicera konceptet ekosystemtjänster affärsstrategiskt genom fiktiva företagsexempel. Övningarna gick ut på att stället för att miljöarbetet ligger vid sidan om företagens kärnverksamhet skall olika typer av strategiska utmaningar mötas genom ett ekosystemtjänsttänk, berättar Mats Landén och konkretiserar.

– Ett företagsexempel gick ut på att reducera sin sårbarhet genom att investera i en förstärkning av de ekosystemtjänster som är nyckelviktiga för leverantörerna. Ett annat företagsexempel ställs inför uppgiften att identifiera nya marknader och inkomstkällor genom att applicera ekosystemtjänster. Det handlar alltså om att i första hand kapitalisera på nya marknader och säkra den fortsatta verksamheten snarare än att skydda miljön som istället är en god bieffekt.

Vilka var slutsatserna från övningen?

– När man sätter ett värde på ekosystemtjänster blir det möjligt att integrera dessa värden i affärsprocesserna. Många aktörer är ofta beroende av samma ekosystemtjänster eller av olika ekosystemtjänster som är nära sammankopplade. Det öppnar för nya affärsmöjligheter där exempelvis ett företag kan ta betalt av andra företag för att skydda eller förstärka ekosystemtjänster som de i sin tur är beroende av. Allt detta kräver ett nytt bredare synsätt än man är van vid. Vi diskuterade flera exempel på hur affärsbeslut som inte tar hänsyn till ekosystemtjänster, och som ses som lönsamma med traditionellt tänk, visar sig bli direkt olönsamma på längre sikt när man tar hänsyn till ekosystemtjänster. Alternativa investeringar som skyddar eller förstärker ekosystemtjänster kan samtidigt bli den bästa affären på längre sikt. Dessa exempel öppnar nya spännande perspektiv. Det finns fortfarande många frågetecken om hur man rätt ska värdera ekosystemtjänster, men det är ingen tvekan om att dessa frågor kommer att integreras i företagens verksamhet.

Vilka verktyg lyftes upp som de bästa tillgängliga på marknaden idag?
– De som vi främst diskuterade var TEEB, “The Corporate Ecosystem Services Review: Guidelines for Identifying Business Risks & Opportunities Arising from Ecosystem Change” och “Guide to Corporate Ecosystem Valuation” från WBCSD.

Tre miljöchefer analyserar på Briggen Tre kronor.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News