Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

ICA tar nästa steg och går med i europeiskt initiativ

Publicerad: 14 april 2005, 04:24

Som ett av de första företagen inom livsmedelssektorn tar Ica nu plats i företagssamarbetet Business Social Compliance Initiative, BSCI, för att följa upp de sociala villkoren ute hos leverantörerna.


– BSCI har en modell som är mindre stel i strukturen än arbetsmiljöstandarden SA 8000, som vi i dag rekommenderar våra leverantörer i riskländer att använda, säger Lisbeth Kohls, chef för corporate responsibility på Ica AB.

Lisbeth Kohls berättade om det nya arbetet med leverantörskedjan på Sustainability Day på Hilton Hotel i Stockholm i dag. Sustainability Day är en konferens om affärer, management och hållbar utveckling arrangerad av Dagens Miljö och Näringslivets Miljöchefer.

Lisbeth Kohls bedömer att BSCI-modellen kommer att bli enklare för Icas leverantörer att arbeta efter. Det finns även möjligheter att göra tredjepartsgranskningar i enlighet med BSCI. Tillsammans med Ahold i Holland går nu Ica AB med i initiativet. Kesko som man samarbetar med i Finland är redan med.

Öppenhet centralt

Lisbeth Kohls konstaterar att det tar lång tid för arbetet med sociala frågor att ”sätta sig” i organisationen. Därför är det nödvändigt att utbildningsinsatserna inte blir några engångsföreteelser, utan att de målmedvetet upprepas och tillför nya kunskaper.

– Det går aldrig att känna sig färdig i det här jobbet, säger Lisbeth Kohls.

Helt avgörande för trovärdigheten i arbetet är transparensen – att öppet tala om vad man konkret har gjort. Sedan tre år redovisar Ica sitt arbete i årsredovisningen och i en CSR-rapport (corporate social responsibility).

– Även om vi inte har kommit så långt ännu tycker vi att det är angeläget att redogöra för var vi står. Det är viktigt med öppenhet och utifrån den öppenheten får omvärlden bedöma oss, säger Lisbeth Kohls.

MER INFORMATION
www.bsci-eu.org

Mikael Nyberg

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.