Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

”IKEA mörkar medvetet sina utsläpp”

Publicerad: 15 oktober 2009, 07:11

I boken ”Sanningen om IKEA” anklagas företaget för illegal trähandel i Kina, mörkning av sina utsläpp av växthusgaser och en utstuderat strategi att använda frivilligorganisationer för att slippa granskning från media. – Vi är absolut öppna med våra utsläpp och vårt miljöarbete, kontrar IKEA:s miljöchef Thomas Bergmark.


Ämnen i artikeln:

SkogIkea

I boken "Sanningen om IKEA" anklagar den före detta IKEA-chefen Johan Stenebo sin tidigare arbetsgivare för en rad oetiska metoder inom arbetet med miljö och socialt ansvar. Johan Stenebo har själv jobbat i ledningsposition på företaget i över 20 år.

Johan Stenebo hävdar bland annat att IKEA idag är världens största inköpare av illegalt ursprungsträ från Kina och att företaget medvetet mörkar sina utsläpp av växthusgaser. Utsläpp som enligt Johan Stenebo är större än de flesta andra globala koncerner.
– IKEA:s klimatarbete är ett spel för gallerierna där man gör små insatser som ser bra ut i media – till exempel på varuhusen och inom logistiken som bara tillsammans står för 10 procent av IKEA:s totala utsläpp. De stora utsläppen på produktionssidan väljer man att mörka, säger han.

Miljöaktuellt
ringde upp IKEA:s globala miljöchef Thomas Bergmark för att höra hur IKEA såg på kritiken. Han säger att IKEA tagit ett ledningsbeslut på att inte kommentera boken eller dess innehåll. Däremot säger han att han är villig att svara på sakfrågor.

Thomas Bergmark, IKEA:s miljöchef.

Köper ni ursprungsträ från Kina?

– Det vi kan säga är att vi inte bryter mot några regler eller lagar. Vi har många och omfattande krav på våra leverantörer och i våra avtal har vi klargjort att leverantörerna måste veta exakt var träden kommer ifrån. Vi har ett stort antal utbildade jägmästare placerade ute i världen och i Asien samarbetar vi också med Smartwood som gör utomstående granskningar.

I Kina finns det inte mycket skog kvar, vilket gör att IKEA:s kinesiska leverantörer själva måste importera trä. Hur kan ni säkra spårbarheten?
– Vi har samma krav på spårbarheten i Kina som i resten av världen.

Men enligt uppgifter är era egna jägmästare oroliga över spårbarheten i Kina?
– Spårbarheten i Kina är enligt min uppfattning god. Vi gör egna audits och vi följer hela värdekedjan. Vårt arbete sker inte bara på papper.

Kan du beskriva IKEA:s klimatarbete?
– Vi arbetar hårt med att sänka vår kliamtpåverkan, framförallt genom våra transporter och våra byggnader. Men också på våra fabriker. På byggnadssidan har vi lyckats sänka energiförbrukningen med 30 procent och 50 procent av energin som används där är förnybar.

Vilka åtgärder har ni vidtagit i produktionsledet, där över 50 procent av IKEA:s utsläpp finns?
– Vi har just inlett ett samarbete med våra 100 mest energiintensiva leverantörer på fabrikerna i Kina. Vissa av dem har lyckats sänka sin energiförbrukning med 30 procent.

Varför arbetar ni bara med 100 leverantörsfabriker då ni har över 1200 sådana fabriker?
– Det här arbetet är sex månader gammalt. Vi kommer förhoppningsvis att kunna sprida det vidare.

Är ni öppna med era utsläpp av växthusgaser, och i så fall – hur mycekt släpper ni ut?

– Vi är absolut öppna med våra utsläpp och de redovisas varje år. Den senaste siffran är för 2008 då vui släppte ut 27 miljoner ton koldioxid.

Kommer IKEA:s utsläpp att öka eller minska de kommande åren?

– Det är svårt att säga och det beror en del på konjunktur och tillväxt. Just nu har vi reducerat våra klimatpåverkan, men det beror till stor del på konjunkturen.

I nästa nummer av Miljöaktuellt hittar du en djuplodande intervju med Johan Stenebo, den före detta IKEA-chefen som avslöjar företagets bristande miljöarbete i boken "Sanningen om IKEA". Boka din prenumeration här!

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

SkogIkea

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News