Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

IMO: Så många liv kostar försenade svavelregler för sjöfarten

Publicerad: 10 Oktober 2016, 12:25

EU vill att svavelhalten i fartygsbränsle reduceras från och med 2020, men sjöfarten och oljeindustrin vill införa de nya reglerna först 2025. Nu visar en ny undersökning att 5 år till med dagens högsvavelhaltiga fartygsbränslen skulle leda till 200 000 för tidiga dödsfall till följd av cancer och hjärt-och kärlsjukdomar.


I slutet av oktober ska den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organisation (IMO) besluta om när sjöfarten ska begränsa andelen svavel i fartygsbränsle från dagens 3, 5 procent till 0, 5 procent. Det rapporterar The Guardian.

EU vill att nya regler införs från och med 2020 men man möter starkt motstånd från olje- och gasindustrins branschorganisation IPIECA, och Bimco, en global sjöfartsorganisation som menar att det finns för lite lågsvavelhaltigt bränsle för att möta den globala efterfrågan. De vill istället att de nya reglerna ska gälla från 2025.

Men enligt en opublicerad studie från IMO skulle denna skillnad på fem år innebära att 200 000 människor skulle dö en för tidig död till följd av lungcancer och hjärtsjukdomar. Sjöfarten står för de överlägset största svavelutsläppen, och svavelinnehållet i en del fartygsbränsle är upp till 3 500 gånger högre än europisk standard för fordon på land. Ett stort kryssningsfartyg kan använda lika mycket bränsle som en mindre stad, samtidigt som det släpper ut lika mycket svavel som 7 miljoner bilar.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.