Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

In i väggen från början

Publicerad: 1 April 2009, 10:39

Svensk biltillverkning har inte varit så illa ute sedan 1898.


Det började på Surahammars Bruk 1897. Ingenjören Gustaf Eriksson byggdde en fotogenmotor. Han hade rest i Europa och besökt bilbyggare som Panhard, Peugeot, Benz och Daimler. En engelsk belöning på tusen pund till den som först bygger en fotogendriven bil hägrade.

Men hans säregna konstruktion med en separat förbränningskammare utanför cylindern kunde helt enkelt inte fungera. Där kunde historien tagit slut, men Eriksson var ohejdbar entusiast och byggde en mer konventionell tvåcylindrig fyrtaktsmotor. Bruksdisponenten övertygades och en vagn, avsedd att drars av hästar, inköptes på hösten 1897. I början av april 1898, för precis 111 år sedan alltså, var det dags för premiärtur.

Ingenjör Eriksson satt vid styrspaken, ingenjör Ceverin satt bredvid och i baksätet satt bokhållarna Bock och Bergström. Två svarvare sköt igång bilen, vars motor startade med ett sådant smällande ”att kvinnor och barn ögonblickligen försvunno”. Efter 150 meter stannade motorn men svarvarna, två bröder Mellström, sköt igång den igen.

Färden fortsatte tills Eriksson förlorade greppet och vagnen smällde rakt in i väggen till ortens kvarn. Där kunde historien återigen ha slutat, men Eriksson gav sig inte utan reparerade och byggde om sin bil. Med tiden kunde han bjuda disponent Peterson på en färd till en gård utanför staden. Ericsson försökte övertyga disponenten om att börja tillverka bilar men fick nej.

Södertälje ligger bättre till, var disponentens åsikt, och så kom det sig att bruket i Surahammar började leverera rambalkar, axlar och hjul i Vagnfabriken i Södertälje, som började bygga bilar i liten omfattning. Eriksson arbetade som konstruktionschef fram till 1910 på företaget som förkortade sitt namn till Vabis. Resten är, som det heter, historia. Scania som bolaget numra heter är med visst fog det enda som lockat uländska köpare (Volkswagen och MAN).

Gustaf Eriksson konstruerade under första världskriget en spritmotor och en sugförgasare som han patenterade strax innan sin död 1922.
Hans bil står på Tekniska museet i Stockholm, en körbar kopia finns på mc-museet i Surahammar tillsammans med en Vabis från 1903.

Förväxla inte Gustaf Eriksson med Gustaf L M Ericsson, Lars Magnus son. Han var också bilpionjär och studerade biltillverkning i USA efter sekelskiftet. Hemma igen startade han 1904 GEA, Gustaf Ericssons Automobilfabrik. Där byggdes dock mest motorer av olika slag, bland annat en sexcylindrig motor med den originella tändföljden 1-2-3-4-5-6. Den hade ett mycket speciellt ljud och monterades i en kedjedriven stor bil som dock aldrig kom i produktion.

111 år senare står våra automobilfabriker inför ungefär samma frågor som Gustaf Eriksson på bruket i Surahammar. Finns det en framtid? Ska just vi bygga bilar?
Allt som behövs är en eldsjäl och en klok disponent…

Pär Rittsel

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.