Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Inbördeskrig i Bogaland

Publicerad: 11 November 2008, 08:45

Situationen har förvärrats de senaste veckorna och nu är det krig. Virtuellt. Fast på riktigt.


Bogaland gränsar till X-land i norr och Southland i söder. Allting befinner sig på en landmassa omgivet av North Friendly Sea. NATO, EU och FN har redan ställt upp med fredsbevarande styrkor, men situationen förvärras hela tiden. Väldiga flyktingströmmar drar från Bogaland över till X-land, men den korrupta diktaturen där drar nytta av situationen och våld har uppstått. Mängder av delkonflikter flammar upp hela tiden och måste stävjas.

Scenariot kring North Friendly Sea är fullständigt fiktivt och äger rum kring Östersjön. Ungefär. Scenariot omfattar flera fiktiva länder och ska hantera ett antal nyckelfrågor vad gäller multinationellt samarbete. Här är anledningarna till det internationella ingripandet vid North Friendly Sea:

> Risken för konfliktens spridning till intilliggande länder
> Etniskt, religiöst och kulturellt våld
> Enorma humanitära behov
> Ett säkerhetsvakuum
> Lag och ordning har brutit samman
> Ekonomisk kollaps

Två FN-aktioner (the United Nations Mission to the North Friendly Sea, UNMINS) pågår i två olika områden, Bogaland och X-land, en NATO-ledd aktion pågår i Bogaland och en EU-ledd stridsstyrka finns i X-land.

VIKING-08

Så ser det ut just nu när Sveriges Försvarsmakt genomför militärövningen Viking-08 som en del av Partnership for Peace. Omkring 2000 militära och civila funktionärer från 25 länder har samlats för att försöka reda ut situationen virtuellt mellan 3-14 november i ett gigantiskt rollspel. Övningarna pågår i olika stridsledningscentraler över hela Europa, och simulationen leds från Krigsspelscentrum i Stockholm.

Via en övningsportal har alla tillgång till olika elektroniska tjänster som videokonferens, VoIP, mail, osv. Fax och telefoni går över det publika telenätet. Dessutom distribueras två viktiga system över VPN till tunna klienter i de olika länderna, nämligen en översiktskarta av situationen kallad Common Operational Picture och datavägar för realtidssimulatorn TYR som uppdaterar den gemensamma översiktskartan och styr spelet.

Även journalister spelar med och ska intervjua och sprida nyheter, sanna eller falska, till de deltagande parterna. En nyhetsticker visas hela tiden på övningsportalen.

Rent tekniskt går det hela till så att de övande befinner sig på sina staber och använder sina vanliga ordervägar i sin egen försvarsorganisation. Order ges och svar kommer tillbaka från förläggningarna, men ute på förläggningarna finns simulatorterminaler som arbetar med i situationen. Skulle en styrka kommenderas ut till någon punkt i naturen kommer svaret tillbaka att den utgått, men sedan kan simulatorn mycket väl hitta på att den bara hann till Botkyrka innan den blev utslagen, eller så. Rapporten om detta går tillbaka via de vanliga rapportvägarna. Hela försvarsmakten ska vara med på ett så naturligt sätt som möjligt.

Viking har genomförts sedan 1999 och syftar till att prova samarbetet mellan de olika försvarsmakterna och olika NGO:er som Röda Korset med flera för att undvika konflikter på kommunikationsnivå mellan de stridande styrkorna. Det är bättre att slipa av kantigheterna, de kulturella skillnaderna och språksvårigheterna i ett virtuellt spel än på riktigt, om det skulle hetta till.

Läs mer

Viking 08 huvudsida: http://www.mil.se/en/Organisation/Exercises/Viking-08
Situationen i Bogaland: http://www.mil.se/en/Organisation/Exercises/Viking-08/The-Exercise-Scenario/The-Bogaland-situation

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.