Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Indien först i kön för prisbelönt svenskt växthus

Publicerad: 13 November 2009, 11:21

I juni vann det svenska Plantagon Globe Forums innovationspris för sitt vertikala växthus. Intresset för det globformade växthuset har sedan dess ökat väsentligt och först ut att begära en skräddarsydd lösning blir Indien.


Plantagon International är ett svenskt innovationsföretag som ägs till 85 % av nordamerikanska indianer i Onodaga Nation. Företagets växthus har fått stor uppmärksamhet och enligt företagets vd Hans Hassle så har man förfrågningar från flera länder, bland annat Kina, Indien, Europa och USA. Någon konkret beställning har ännu inte infunnit sig men däremot har en avsiktförklaring, letter of intent, nu undertecknats. Kund är ett indiskt företag och Plantagon hoppas på att avtalet ska mynna ut i en konkret beställning inom tre månader.

– Vi håller just nu på att ta fram en skräddarsydd lösning åt dem säger Hans Hassle.

Ett Plantagon-växthus i Paris skulle kunna se ut så här.

Plantagons växthus är format som en glob och består invändigt av en stor spiral där det kommer att placeras traditionella odlingslådor. Efter hand som grönsakerna mognar transporteras de automatiskt mot spiralens topp. På grund av sin konstruktion beräknas växthuset kunna producera tio gånger mer grönsaker än ett vanligt växthus på samma yta.

– Växthuset ser mer spejsat ut än det egentligen är, säger Hans Hassle. Vad vi har gjort är att snubbla över en 20 år gammal lösning och sedan investerat en väldig massa pengar i att tillsammans med Sweco utveckla den ytterligare.

Metoden för hur man transporterar lådorna inuti växthuset med minimal energiåtgång är enligt Plantagon unik och patentskyddad av företaget. Målet är att mätta växande storstadsbefolkningar på ett så miljövänligt och billigt sätt som möjligt.

– Vi brinner för att få in det här växthuset i städer och få bort transporterna av mat som gör att den blir dyrare och bidrar till koldioxidutsläpp säger Hans Hassle.

På sikt vill företaget även kunna använda egenproducerad el från till exempel vindkraft och solceller till växthuset, något som i dagsläget blir för dyrt om priset på grönsakerna ska bli konkurrenskraftiga enligt Hans Hassle.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.