Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Ingen likhet inför lagen i miljökontrollen

Publicerad: 19 januari 2005, 10:54

Om jag inte betalar bilskatt och besiktigar bilen på utsatt tid får jag, eller snarare bilen, körförbud. Oavsett om bilen är trafikfarlig eller inte. Samma regler gäller oberoende av vem jag är och var jag bor. Detsamma gäller till exempel momsredovisning, ett företag behandlas inte annorlunda än det andra. Slarviga konkurrenter får sitt straff!


Den som däremot lämnar in en köldmedierapport eller miljörapport i tid, kan inte lita på att konkurrenter som glömt eller struntat i tidsfristen får betala miljösanktionsavgift – trots att miljöbalken är tydlig på den punkten. I den ena kommun följer man reglerna medan politikerna i grannkommunen kanske väljer att göra en annan politisk bedömning. Varför ska man, när det gäller miljöbrott, straffas olika för samma brott beroende på var man bor eller verkar och vilken politisk konstellation som för närvarande har majoriteten i mijönämnden?

Nu handlar det inte bara om tidsfrister för miljörapporter. De är bara ett led, ett redskap, i arbetet med att säkerställa en god och hållbar miljö för oss och våra barn. Det är det miljöbalken är till för!

Det är miljöinspektörerna som ska se till att lagen tillämpas och att den tillämpas lika för alla. Men rättsosäkerheten blir påtaglig för enskilda näringsidkare när lagen tolkas politiskt och inte juridiskt. Miljöinspektörerna vittnar om att tolkningen av lagen ofta skiljer sig åt från fall till fall, det vill säga från person till person. Myndighetsutövningen skiljer sig dessutom från kommun till kommun – den ena kommunen kan till exempel ställa större krav på en näringsidkare än vad grannkommunen gör på konkurrenten på andra sidan kommungränsen.

Miljöinspektörerna ska dessutom utöva tillsyn över sin egen arbetsgivare, kommunen. Att vara anställd av den arbetsgivare man ska utöva tillsyn över, leder i alltför många fall till omöjliga arbetssituationer för våra medlemmar och en osäkerhet i myndighetsutövningens faktiska tillämpning. Den kommunala skolan och friskolan borde naturligtvis granskas på lika villkor, men i alltför många kommuner vittnar inspektörerna om att detta inte sker.

Inbyggda jävssituationer, olika behandling av näringsidkare, olika bedömning av lagbrott. Problemen med den kommunala miljötillsynen är många och de förändringar i lagstiftningen som hittills skett räcker inte för att lösa situationen.

Naturvetareförbundet har länge krävt att de inbyggda systemfelen undanröjs, att tillsynen är likformig över landet och att myndighetsutövningen bedrivs av en huvudman som inte riskerar att utsättas för otillbörlig påverkan. Utan att förändra det kommunala huvudmannaskapet tror vi inte att man kan lyckas. Vi tror att den bästa lösningen är att förstatliga miljötillsynen.

Helena Nicklasson
Utvecklingschef
Naturvetareförbundet

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.