Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ingenjörskändisar utmanar seglarnas värsta fiende

Publicerad: 5 Augusti 2009, 04:11

Att få bommen i huvudet vid en gipp kan kosta en seglare livet. Nu har ett sällskap kända ingenjörer funnit lösningen – med hjälp av en hemlig polymer.


Det är en rad namnkunniga personer som står bakom en innovation som ska göra segling säkrare, bekvämare och effektivare. Bland andra Autolivs grundare Lennart Lindblad som på 1950-talet utvecklade trepunksbältet för bilindustrin. Teknik360 har som första media fått en exklusiv demonstration av produkten som kan bli Sveriges nästa exportsuccé.

Problemet: En av de farligaste och mest fruktade segelsättningarna är så kallad plattläns, med helt utskotat storsegel, då vinden kommer rakt akterifrån. När vinden får grepp om seglet kan resultatet bli en så kallad slänggipp som innebär att bommen med stor kraft kastas till motsatt sida. Hinner besättningsmannen inte ducka är risken stor för en bom i huvudet.

40 procent av alla svåra olyckor som inträffar på båtar är att en ombordvarande får bommen i huvudet, förklarar Lars Samuelsson, innovatören bakom den produkt som ska lösa problemet. Under 1970-talet arbetade Lars som chef för Volvos trafiksäkerhetsforskning och var den drivande personen bakom att det lagstiftades om säkerhetsbälte i Sverige och stora delar av världen.

Med i projektet är också Arne Åsberg med ett förflutet inom Volvo och Statens Trafiksäkerhetsråds Medicinska Forskningslaboratorium och nyligen utnämnd av Automotive News till en av de 100 personer som betytt mest för bilindustrins utveckling under 1900-talet. Också den brittiska konstruktören Mike Powell är delägare i det gemensamma forskningsbolaget Autolycos.

Lösningen: Det seglingsintresserade sällskapet har i fem år experimenterat fram en produkt som ska råda bot på den lömska gippen. Men utgångspunkt i logiken för ett vanligt säkerhetsbälte har en så kallad preventergaj tagits fram som möjliggör kontrollerade gippar. Produkten har fått namnet Sailsafe.

Sailsafe ställs in efter storlek på segelyta och väderförhållanden.

Sailsafe monteras på bommen i höjd med kickfästet på bommens undersida. På varje sida av relingen sätts en stropp, antingen permanent eller med demonteringsmöjlighet. I varje stropp sitter en metalltunga som fästes på gajens band med en snabbkoppling vars konstruktion påminner om ett vanligt säkerhetsbälte. Gajen justeras till både segelyta och väder.

Svensk innovation som ska göra segling säkrare, bekvämare och effektivare.

Hemligheten bakom innovationen är en polymer med accelerationsrelaterade egenskaper. Utsätts plasten för en långsam kraft är den följsam och mjuk. Utsätts den istället för kraftig acceleration blir den stenhård.

Hemlig polymer med accelerationsrelaterade egenskaper.
(Foto: Johan Nylander)

Materialet hittade Lars Samuelsson första gången i en leksak som han köpt i USA på 1970-talet. Men hjälp av Chalmersprofessorn Thomas Hjertberg har han lyckats manipulera materialet och ge det de speciella egenskaper gajen kräver. Receptet är hemligt.

– När bommen löper fram och tillbaka normalt händer ingenting. Men om bommen utsätts för en plötslig acceleration, som en gipp, så låser den sig. När accelerationen släpper så fortsätter den att rulla, förklarar Lars Samuelsson medan han demonstrerar tekniken.

Lars Samuelsson tror på en jättemarknad för produkten och värderar marknaden till en miljard kronor globalt.

Lars Samuelsson, delägare i Autolycos som står bakom Sailsafe. (Foto: Johan Nylander)

Målgruppen är personer med båtar på minst 20 fot. De finns uppskattningsvis en miljon båtar i den storleken runt om i världen och sällskapet räknar med att kunna sälja Sailsafe till 20 procent av dessa till ett konsumentpris på 5.000 kronor. Att det skulle överoptimistiskt tror inte Lars Erik Samuelsson.

– Nej, jag tror inte det. Hur många båtar har rullfock idag? Nästan 100 procent. Det var något som seglarna föraktade när det först kom. Även bogpropellern blir allt vanligare på segelbåtar, säger han.

Anledningen till att Lars Samuelsson tror att Sailsafe kan bli en standard på båtar är inte främst att den gör seglingen säkrare – utan bekvämare.

– Vi tog fram den av säkerhetsmässiga skäl. Men under provseglingar har vi funnit två andra viktiga egenskaper, främst att seglingen blir betydligt bekvämare. Och vid kappseglingen kan man behålla konstant drag i storseglet, förklarar han.

Autolycos är ett forskningsbolag som ska ta fram nya innovationer som andra företag ska producera, marknadsföra och sälja. I dagsläget för de diskussioner med ett antal parter om försäljning av Sailsafe.

– Vi diskuterar med de bolag som finns i branschen som har produkter som säljs inom båtindustrin, som däcktillbehör, master eller segel. Detta ska bli ett komplement till deras sortiment, säger Lars Samuelsson.

Intäkterna kommer både från en rojalty för varje såld produkt samt från att produktions- och säljbolaget måste köpa den hemliga polymeren. Med andra ord; intäkter både i fören och aktern.

Att få fram en färdig produkt har tagit fem år och kostat cirka 500.000 kronor, exklusive arbetstimmar. Sailsafe har testats både under seglingar och vid Chalmers Bilsäkerhetscentrum.

När Sailsafe landat i trygg famn hos ett partnerbolag ska Autolycos utveckla nya produkter med hjälp av polymeren. Främst har bolaget olika typer av fallskydd i åtanke.

– Överallt där det finns risk för att en person eller ett föremål kan falla kan vi ta fram produkter, exempelvis för ökad säkerhet vid klättring för bergsbestigare, säger Lars Samuelsson.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.