Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Internationell telefoni med komplikationer

Publicerad: 27 januari 2010, 08:13

Kan ett företag bli för stort? Så stort att de inte längre vet vilka produkter de har? Jojomän! Jörgen Städje är på jakt efter en prislapp.


Undertecknad är en sån där tok som fortfarande har fast analog telefon. Jo, jag lovar. Det fungerar jättebra, men då och då vill man ha kontakt med sin operatör för att få några enkla upplysningar. Som samtalspriser till exempel.

En dag för inte alls så länge sedan skulle jag ringa till Ghana och göra en telefonintervju. Det gör man ju inte varje dag, så jag skulle gärna vilja veta vad det kostade, i förväg. Att klara av att hitta det på Telenors webb var uteslutet. Söker man på ”minutpriser” eller ”samtalspriser” så får man bara mobiltelefonpriser.

Det gällde alltså att göra något så enkelt som att ringa till Telenors kundtjänst och fråga efter minutpriset till Ghana. Webben anger att man ska ringa 020-222 222. Sagt och gjort. Man gör ett antal val efter att ha hört en massa automatiskt babbel som man inte vill höra och får ange sitt mobilnummer. Det osade katt direkt.

Man skulle kunna tro att Telenors kundtjänst, genom ett övergripande datorsystem, har bra koll på alla sina abonnenter och vet vilka abonnemangsformer de har. Så är det inte alls.

Efter mycket lång väntan i telefonkö kom jag fram till en dam som inte hade någon aning om att Telenor har fasttelefoni.

– Nej vi har bara mobiltelefoner.

– Vem är det då jag betalar min teleräkning till varje månad?

– Det vet jag inte

– Det står Telenor överst på den, och visst kan det vara en falsk faktura, men telefonen fungerar ändock.

– Kan du uppge kundnumret?

Jag var alltså tvungen att gå och bläddra bland gamla fakturor och söka efter kundnumret, bara för att få en prisuppgift, något som måste stå i en helt vanlig prislista. Jag uppgav mitt sexsiffriga kundnummer

– Så ser inte våra kundnummer ut.

– Nähä, men det står så på min faktura.

– Då är det nog Bredbandsbolaget som har hand om sånt. Jag kan koppla dit.

Damen kopplade mig dit. Nytt automatiskt prat och ett antal tonval senare får jag ange mitt personnummer och trycka fyrkant.

– Ditt nummer stämmer inte med våra uppgifter. Försök igen och…

Jag gjorde ingenting och blev sent omsider kopplad till en människa. Den nya damen var inte helt säker på att Telenor hade fastnätsabonnemang, men ville ha kundnumret.

– Nehej, det är inte vårt kundnummer.

– Varför står det Telenor på fakturan då?

– Det vet jag inte, men det här är Bredbandsbolaget.

– Ja, just det. Telenors kundtjänst kopplade mig till dig och påstod att Bredandsbolaget har hand om fastnätabonnemangen.

– Nej vi hanterar bara IP-telefoni.

Det gick inte att komma vidare. Då tittade jag längre ned på fakturan och där stod ett nytt nummer: 0770-777 777.

– Det är inte numret hit till Bredbandsbolaget, det går till Telenor.

– Ja, men jag har redan pratat med Telenor och de vet inget. Återvändsgränd.

Jag ringde numret och kom till en förstående dam som mycket väl visste om att call centret som svarar på 222 222 inte hade någon aning om att Telenor har fastnätsabonnemang. Men tyvärr hade inte hon heller några minutpriser att komma med utan var tvungen att leta fram min säljare, eftersom alla abonnemang tydligen hade olika avtal.

– Vem är din säljare?

– Ingen aning.

– Men man måste ha en säljare för att kunna få minutpriser. Får jag kundnumret?

Hon fick kundnumret. Efter en lång stund fick hon fram att jag inte hade någon säljare och var tvungen att leta efter något mer. Det var bara att vänta. Efter ytterligare en kvart återkom hon och bad att få ringa upp.

Sen hände det inget på ytterligare en kvart, men till sist ringde hon ändå upp och meddelade att hon hittat en säljare åt mig och hade priset.

Jag tackade och frågade om hon möjligen kunde leta upp minutpriset till Litauen också? Men, nej, det var utsiktslöst. Då var jag tvungen att ringa deras växel på 0455-33 1000 och fråga efter min fastnätssäljare. Jag avstod.

Efter totalt en och en halv timme var jag klar. Det kostar 7,92 kronor per minut plus 30 öres startavgift att ringa till Ghana med Telenor. Om man har just mitt abonnemang alltså. För dig kan det vara en helt annan sak. Har du inte namnet på din fastnätssäljare är du rökt. Det går per definition inte att hitta på Internet.

Och så vill de att man ska behålla sitt lugn och vänta kvar i luren efter samtalet och delta i en kundundersökning. Telenor, zero points, La Telenor, zero points.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.