Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

IVL: Geografiska faktorer påverkar bärkassens miljöpåverkan

Publicerad: 8 April 2020, 08:48

IVL:s studie visar att flera faktorer påverkar bärkassens miljöpåverkan.

Foto: Gunnar Lundmark TT

Plastpåse, papperspåse eller bomullspåse. Det finns inget entydigt svar om vad som är miljöbäst, visar ny undersökning.


Hur stor miljöpåverkan en påse har beror delvis på geografiska faktorer. Det visar en ny studie som IVL Svenska Miljöinstitutet låtit göra på uppdrag av FN:s miljöprogram UNEP. Ytterligare en pusselbit har därmed lagts till den mångåriga diskussionen om vilken sorts påsar som är mest miljövänliga.

En av slutsatserna i den nya studien visar att det finns geografiska skillnader kring vilken påse som är bäst sett ur ett miljöperspektiv. I Sverige kan till exempel en papperspåse vara bättre än en plastpåse ur ett miljöperspektiv då plastpåsar är relativt tunga, den svenska pappersproduktionen drivs av förnybar energi och de påsar som blir avfall förbränns med energiutvinning. 

I studien konstateras vidare att plastpåsar är ett dåligt alternativ i geografiska områden där risken för nedskräpning är stor. Papperspåsar är inte bra i länder där avfallet hamnar på deponi eftersom papperspåsar bryts ned och bildar metan som påverkar klimatet kraftigt. 

Flera livscykelanalyser har gjorts på olika bärkassars miljöpåverkan och det har konstaterats att en påses miljöpåverkan bland annat beror på vad den är gjord av, hur mycket material den innehåller, hur många gånger den används, hur materialet i påsen produceras och hur påsen behandlas när den blir avfall. 

IVL:s studie av bärkassar är en av de första metastudier om engångsprodukter som institutet kommer att göra på uppdrag av UNEP.

Läs rapporten 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.