Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Jakob Lagercrantz: ”Pinsamt systemfel”

Publicerad: 5 augusti 2010, 11:21

”Ett pinsamt systemfel för två av världens största industrier som drabbar en oskyldig konsument som vill göra något vettigt ur miljösynpunkt” säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz om sommarens etanolskandal. Fortfarande vill ingen part ta ansvar…

Ämnen i artikeln:

Etanol

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se


Under sommaren har det uppdagats att många motorer etanolbilar har gått sönder på grund av en felaktig svavelhalt i den etanol som sålts i framför allt i Mellansverige.

På intresseföreningen Gröna bilister har man tidigare varnat för att något liknande skulle kunna hända i och med att det av kommuner ägda bolaget Sekab som fram till och i slutet på förra året importerade den största delen av etanolen upphörde med etanolhandeln.

– Då sa vi att det finns en risk att kvalitets- och hållbarhetskrav försvinner och det vi ser nu är att det har importerats etanol från många olika platser, framför allt från Europa när den brasilianska sockerrörsetanolen varit dyr, säger Jakob Lagercrantz som förklaring på problemet som uppstått.

Idag vill varken bilföretagen eller oljebolagen vill ta det slutliga ansvaret, även om vissa biltillverkare (som månar om sitt varumärke) tillfälligt bär kostnaderna för motorreparationerna som för bilägare ligger mellan 8000-13000 kronor. Bilföretagen pekar ansvaret på oljebolagen som pekar tillbaka på bilföretagen.

Jakob Lagercrantz drar paralleller till en liknande incident från början av 1990-talet då miljöklassad diesel infördes. Dieseln smorde inte motorerna tillräckligt med konsekvensen att de skar.
– Då tror jag att oljebolagen stod för kostnaden. Det vi ser idag är samma typ av systemfel som branschen borde vara väldigt angelägen att rätta till, säger Lagercrantz som tycker det är pinsamt att det hela har kunnat inträffa eftersom man för många år sedan i Usa hade samma problem.

– Det är anmärkningsvärt att kommunikationen mellan de två största branscherna i världen verkar vara så dålig, säger Lagercrantz som berättar att man på Gröna bilister anser att det är oljebolagen som är ytterst ansvariga för det inträffade.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev