Klimat
Japanska hybrider toppar miljöbilslista
Publicerad: 23 augusti 2011, 07:01
Gröna Bilister i Tyskland har utsett bästa bilmodeller 2011. Japanska hybridbilar dominerar tio-i-topp-listan.
Den tyska motsvarigheten till Gröna bilister heter Verkehrsclub Deutschland (VCD). Varje år gör organisationen en undersökning av de miljöbästa bilarna på marknaden.
I år omfattade undersökningen totalt 385 olika bilmodeller. Kriterierna vägs till 60 procent på utsläpp av koldioxid, till 15 procent på utsläpp av partiklar, kvävedioxid och svaveldioxid, till 5 procent kväveoxid och till 20 procent på bullernivåer.
De tio bästa modellerna i VCD:s undersökning släpper ut i snitt 94 gram koldioxid per kilometer. Snittutsläppet i EU:s vagnpark är 140 gram koldioxid per kilometer och i Tyskland 151. EU:s nya regler på området siktar på att minska utsläppen till i snitt 130 g/km år 2015 och 95 g/km.
Allra bäst i den samlade tabellen lyckas Lexus hybrid CT 200 h följt av fjolårssegraren Toyota Prius. På tredje plats följer ytterligare en Toyota, modell iQ 1.0 VVT-i. Om man ser enbart till utsläppen av koldioxid vinner Smart fortwo coupé 40 kW cdi 86 som släpper ut 86 g/km.
Miljöbästa bilmodeller (totalt) 2011
1 Lexus CT 200h1 7,83 poäng
2 Toyota Prius Hybrid1 7,53
3 Toyota iQ 1.0 VVT-i 7,43
4 Toyota Auris Hybrid1 7,33
5 Honda Insight Hybrid2 7,13
6 Honda Jazz Hybrid2 6,98
7 Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion 87g 6,95
8 Kia Picanto 1.0 LPG ISG3 6,88
9 Nissan Micra Visia 1.2 DIG-S 6,84
10 Suzuki Alto 6,83
Nissan Pixo
Klimatbästa bilmodeller 2011:
1 Smart fortwo coupé 40 kW cdi 86 gram CO2/kilometer
2 Lexus CT 200h 87
VW Polo 1.2 TDI BlueMotion 87g 87
4 Toyota Prius Hybrid 89
Toyota Auris Hybrid 89
Seat Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive/ST 89
Skoda Fabia GreenLine 1.2 TDI/Combi 89
8 Kia Picanto 1.0 LPG ISG 90
9 Fiat 500 0.9 8V Twin Air Dualogic 92
10 Citroën C3 e-HDi 90 Airdream 93
Toyotas Europachef Dudley Curtis säger i ett kommentar att Toyota befäster ställningen som marknadsledare och pekar på att hybridbilarna alltid har en miljöfördel gentemot konventionella modeller.
Erik Klefbom