Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Jonathan Lash: Det finns hopp

Publicerad: 12 April 2011, 07:50

När det kommer till jordens resurser ser alla trender ytterst dystra ut. Men det finns hopp, enligt Jonathan Lash som är ledare över World Resources Institute och som idag talar på Sustainability Day i Stockholm.


Idag pågår Sustainability Day på Cirkus i Stockholm med 850 miljöproffs på plats. Först upp på scenen var Jonathan Lash från World Resources Institute – en man som varit rådgivare både åt Bill Clinton och Barack Obama.

Budskapet från Jonathan Lash var dystert men enkelt. Resurserna på jorden håller på att ta slut. Trenderna är negativa och vi behöver en rejäl omställning för att i bästa fall klara vår välfärd eller om det vill sig riktigt illa – klara vår överlevnad. Omställningen ställer enligt Jonathan Lash stora krav på oss alla, eller som han själv uttrycker det:
– Det som inte kan vara hållbart kommer inte att bli det.
Vi behöver helt enkelt ändra vårt beteende.

Jonathan Lash, World Resources Institute.

I Jonathan Lash presentation finns en väldigt tydlig bild som visar kopplingen mellan välfärd och miljöpåverkan. Den rika och välmående befolkningen på jorden skadar miljön avsevärt mycket mer än den fattiga. Utamningen ligger i att ge folk en välfärd utan att skada naturen.

Enligt Jonathan Lash finns det emellertid ett antal positiva signaler som visar att omställningen i varje fall påbörjats. Han pratar bland annat om precisionsjordbruk som idag med hjälp av datorer kan öka produktiviteten avsevärt och samtidigt minska vatten- och kemikalieanvändningen. Han pratar om nya sätt att odla palmolja på tidigare utarmad mark – istället för att konkurrera med tropisk skog. Han pratar om kundernas och företagens ökade medvetenhet och vad som hände när jätten Wallmart – ett av världens största företag – bad sin livsmedelsleverantörer att rapportera sin miljöpåverkan.

Jonathan Lash visar också upp en raklamkampanj från General Motors där märket Chevrolet berättar att de går från bensindrivna till bensinfria.
– Visst, man kan tycka att det här är greenwash. Men jag bryr mig inte. Den här kampanjen visar att GM:s konsumentanalyser säger att kunderna bryr sig. Och att kunderna ställer krav. Det är det som är viktigt, säger han.

För just moralen hos den stora allmänheten är det som slutligen kommer att skapa förändringen, menar Jonathan Lash. Han exemplifierar med hur utvecklingen såg ut då slaveriet avskaffades för drygt 100 år sedan.
– Det började med en moralisk känsla spreds. Därefter kom ekonomiska förändringar med hjälp av industrialiseringen. Tillsammans skapade dessa krafter förändring, och detta är också vad som krävs om vi ska ställa om den här gången, säger han.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.