måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Kalifornisk bränslecell kan inte förgiftas

Publicerad: 8 januari 2009, 09:05

Ny bränslecell arbetar med vanligt, smutsigt bränsle


Bränsleceller har funnits ett tag, men på grund av alla svårigheter att driva dem har de främst funnit en plats i rymdtekniken. De har hittills krävt absolut rent väte, eftersom dagens konstruktioner lätt kan förorenas av även mycket små mängder koloxid och andra ämnen i mängder så små som 10 ppm. Dessutom måste cellen hållas varm eftersom katalysatorns effektivitet ökar med ökande temperatur. Ytterligare ett problem är att katalysatorerna, vanligen platina, är dyra.

En annan typ av bränslecell med membran av polymerplast är också under utveckling, men den kräver tyvärr vatten för att bli ledande och måste hållas under 100 graders temperatur med hjälp av värmeväxlare. Även det är besvärligt. Och vid så låga temperaturer är föroreningsrisken stor.

Ett nytt företag i Kalifornien kallat Superprotonic har utvecklat en bränslecell som kan drivas med smutsigt väte och vid relativt låga temperaturer. Tänkbara bränslen är naturgas eller etanol, som man kan utvinna vätgas ur genom en enkel apparat kallad ”reformer”. Bränslecellen är uppbyggd kring ett elektrolytmaterial kallad fast syra (exempelvis CsHSO4, cesiumbisulfat) som fungerar vid ”lagom” höga temperaturer. I bränslecellsvärlden betyder det kring 250 grader och vid den temperaturen tål elektrolyten föroreningar i vätet utan att förgiftas. Superprotonics första 50-wattscell kan köras på valfritt bränsle som kan ”reformeras” till vätgas. När det nu är så att katalysatorns aktivitet ökar med ökad temperatur kan man tänka sig att framtida bränsleceller kan köras med billigare katalysatorer som blir aktiva vid 100 grader, som nickel, kobolt och järn.

Tack vare billigare material och en förenklad konstruktion gentemot andra cellkonstruktioner räknar man med en bränslecell som är konkurrenskraftig med sina 35-50 USD/kW. Driftskostnaderna kommer också att bli lägre än med andra bränsleceller.

Superprotonics mål är att skapa en bränslecell som kan fungera som extra energikälla i bostadshus och industrier och drivas med naturgas eller andra vanliga bränslen, och skapa elektricitet och spillvärme som kan användas till att värma själva huset. Men för närvarande finns ingen sådan cell tillgänglig. Just nu kan man få en på mellan 50 och 250 watt som kan användas som batteriladdare eller elgenerator för camping eller för militärt bruk. Den kan dock köras på bränsle ”från verkliga världen”.

Läs mer på www.superprotonic.com

Jörgen Städje

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev