Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Kan näthandel vara dåligt för miljön?

Publicerad: 24 Mars 2016, 09:30

Vi köper allt mer mat på nätet. Nu ska forskare analysera om det kan minska vårt resande och våra utsläpp eller om det istället gör att vi använder bilen mer till annat.


Vi handlar allt mer mat på nätet. Enligt Testfakta ökade näthandeln med mat med 41 procent under 2014 och omsatte tre miljarder kronor det året.

Men hur påverkar den ökande näthandeln av mat våra resvanor? Den frågan ska besvaras i ett nytt forskningsprojekt på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i samarbete med Lunds tekniska högskola. VTI pekar på risken att eventuella vinster i form av minskade koldioxidutsläpp kan ätas upp på annat håll.

– Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu, säger Malin Henriksson, forskare på VTI, i ett uttalande.

Frågan om miljöaspekterna med att handla på nätet har även lyfts i tidigare forskningsprojekt. KTH-forskaren Åsa Svenfelt har i en intervju med DN pekat på att det finns en risk med att innerstadsbor beställer mat via nätet om de i själva verket har hundra meter till närmaste affär.

VTI-forskarna ska förutom kopplingen mellan näthandel och resvanor även titta på hur de nya säljkanalerna påverkar distributionslösningar för livsmedel och hur de här lösningarna kan bli mer energieffektiva. Enligt VTI har näthandeln av mat rent teoretiskt en stor potential att minska vardagsresandet med bil. Inköpsresor i landet står för 13 procent av totala koldioxidutsläpp, enligt Trafikverkets siffror.

– Vi behöver mer kunskap om hur ett förändrat köpbeteende påverkar människors vardagsliv och vilka effekter det får för deras mobilitet men också hur nya erbjudanden kan göras både attraktiva och hållbara, säger Jenny Karlsson, forskare på VTI.

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.