Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Kärnkraften står inte för sina avvecklingskostnader

Publicerad: 27 Februari 2013, 12:56

Om kärnkraftsindustrin skulle betala sina framtida avvecklingskostnader så riskerar flera svenska reaktorer att bli olönsamma.


Ämnen i artikeln:

KärnavfallKärnkraftSlutförvar

Det är SR:s Vetenskapsradio som räknat på hur hög kärnkraftsindustrins avgift till kärnavfallsfonden borde vara. Idag anses el från kärnkraft billig, men då tar man inte hänsyn till hela kostnaden för avveckling.

Idag betalar kärnkraftsbolagen en avgift på 2 öre per kilowattimme producerad el till kärnavfallsfonden, för att täcka kostnaderna för att riva verken, bygga slutförvar och förpacka avfallet. Men den avgiften kan behöva höjas kraftigt om pengarna ska räcka till, rapporterar Sveriges Radio.

– Om man håller kvar dagens avgiftsnivå så kommer inte pengarna att räcka. För att få balans så skulle man behöva höja avgiften rätt påtagligt, säger Peter Stoltz, ekonom på Strålsäkerhetsmyndigheten.

Dagens avgift är baserad på en mycket större elproduktion än vad kärnkraften faktiskt ger. Räknar man på den verkliga elproduktionen så behöver avgiften höjas med 250 procent – till 7 öre per kilowattimme.

Dessutom räknar man med att kostnaderna för rivning och slutförvar kommer att öka ytterligare, så avgiften kan till och med behöva femdubblas till 10 öre per kilowattimme. Det motsvarar höjda avgifter på 6 miljarder kronor om året, och en sådan höjning skulle bli en mycket stor belastning för kärnkraften.

– Det kan vara så att vi inte tjänar pengar på verksamheten men stänger vi ner så får vi kostnaderna i alla fall och förlorar väldigt mycket pengar på det, säger Göran Holt, forsknings- och utvecklingschef på Fortum, som bland annat äger hälften av kärnkraftverket Oskarshamn.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.