Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Katrineholm storsatsar på fordonsgas

Publicerad: 25 September 2009, 07:11

Satsningen täcker 165 bilars förbrukning. Men rågasen räcker inte på långa vägar. – Man kommer att få fortsätta flaka hit gas, säger Erik Hellqvist, kommunens rådgivare.


Ämnen i artikeln:

Biogas

Den kommunala fordonsflottan i Katrineholm ska drivas med fordonsgas. I mitten av september startades därför en anläggning för uppgradering av biogas till fordonsgas.

Anläggningen har byggts i samarbete med Svensk Biogas och Greenlane Biogas vars teknik används för gasuppgradering med hjälp av vattenbaserad scrubbning. Alla parter säger sig vara nöjda. Möjligen skulle en större biogasproduktion i kommunen vara önskvärd. Råvaran täcker så att säga inte behovet av fordonsgas.

– Det är väl så att vi redan takar när det gäller kapaciteten, man kommer väl inte att slippa flaka hit gas. Efterfrågan är så stor, säger Erik Hellqvist, rådgivare på Katrineholms kommun.

Produktionen av gas väntas räcka till att driva motsvarande 165 personbilar per år, med en ungefärlig körsträcka på 1.500 mil. Erik Hellqvist tror att kommunens fordonsflotta redan i dag är 240 bilar stor. För att möjligen täcka en större del av behovet ska kommunen samråda med Tekniska verken 2 oktober.

– Vi ska resonera om vad kommunen kan göra för att bidra till att öka kapaciteten. Dels kan vi hotta upp vår egen rötkammare, kanske kan vi lägga in mer insatsvara, säger Erik Hellqvist, som uppskattar att Greenlanes anläggning har kapacitet för dubbla den gasproduktion som äger rum i dag.

Anläggningen är en investering på 4-5 miljoner kr för kommunen.

Även på Greenlane är man nöjd med installationen i Katrineholm. Den följer på en likadan installation i Motala i somras och nu står Västervik på tur. Att flera kommuner valt det ursprungligen Nya Zeeländska företagets lösning tror vd Morgan Jansson i hög grad beror på de standardiserade lösningarna.

– De ser likadana ut och levereras i en 20-fots container. Det är nästan en plug-and-play-enhet. Från att den ställs på en cementplatta är den installerad på två till tre veckor, sedan följer ett par, tre veckors intrimning på gas, säger Morgan Jansson.

Uppgraderingen av biogas till fordonsgas sker via så kallad vattenscrubbning. Rågasen består i huvudsak av metan och koldioxid. Genom att utsätta gasen för ett tryck på mellan 5 och 9 bar absorberas koldioxiden, men inte metangasen, av vattnet i processen. När vattnet förs vidare i processen sänks trycket åter till atmosfärens och koldioxiden släpps ut igen. Metoden i sig är allt annat än nu och har använts länge i processindustrin. Men då oftast i större och mer energislukande skala, berättar Morgan Jansson.

– Det vi blivit bättre på är att optimera processen och att hitta mer energieffektiva sätt att komprimera gasen, säger Morgan Jansson.

För Katrineholms kommun kvarstår att försöka generera mer gas att uppgradera. Utöver den kommunala fordonsflottan på 240 fordon finns en publik tankningsstation som ”förbrukar” gas i kommunen. Och det är inte nog där.

– Stadsbussarna är ju på väg in också, visserligen bara två stycken än så länge. Blir det fler ska vi ha en långsamtankningsstation också, säger Erik Hellqvist.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Biogas

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.